Vadym Kholodenko: Chopin jest dla mnie zagadkowym kompozytorem
Podczas czwartkowego (30.08) występu na Festiwalu Chopin i jego Europa Benjamin Grosvenor wykonał m.in. część drugą Koncertu fortepianowego op. 46 Edwarda Elgara. To bardzo nietypowy utwór. Brytyjczyk pisał go przez dekady, a ostatecznie pozostawił po sobie tylko jedną, wolną część tej kompozycji, na dodatek w wersji niezinstrumentowanej. Pozostałe części zrekonstruowano później.
- Elgar zawsze myślał o stworzeniu Koncertu fortepianowego. Zaprzyjaźnieni pianiści próbowali go przekonać do napisania kompozycji w tym gatunku. Ale zdaje się, że Elgar napisał kiedyś do kogoś, że właściwie to nie przepada na fortepianem – woli brzmienie skrzypiec i wiolonczeli. Być może dlatego pisanie dzieła zajęło mu tak wiele czasu - tłumaczył pianista.
Jak dodał, cały Koncert na podstawie szkiców oraz nagrań Elgara na cylindrach woskowych zrekonstruował Robert Walker. - W 1929 roku w Queen’s Hall zarejestrował on 5 improwizacji. Jedna z nich, o numerze czwartym, okazała się być właśnie wolną częścią koncertu. Na podstawie tego nagrania Walker zinstrumentował to ogniwo - podkreślał gość Dwójki.
Co Benjamin Grosvenor sądzi o podobnych rekonstrukacjach różnych kompozycji? Który koncert uważa za najważniejszy brytyjski Koncert fortepianowy? O tym w nagraniu audycji.
***
Rozmawiał: Grzegorz Dąbrowski
Gość: Benjamin Grosvenor (pianista)
Data emisji: 30.08.2018
Godzina emisji: 21.20
Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".
pg/bch