Pomysł koponowania w oparciu o czyste jakości brzmieniowe jest o wiele starszy niż muzyka elektroniczna. Klasycy amerykańskiej awangardy - Edgar Varèse, Henry Cowell oraz John Cage - przewidując narodziny nowych mediów dźwiękowych, tworzyli już w początkach minionego stulecia dzieła prekursorskie wobec współczesnego sonoryzmu. Ich tropem podążali już po II Wojnie Światowej m.in. Węgier György Ligeti, Grek Iannis Xenakis, Austriak Friedrich Cerha, a w Polsce Krzysztof Penderecki oraz Kazimierz Serocki. Dziś, gdy możliwości narzędzi elektronicznych zdają się prawie nieogarnicozne, ich pionierskie praca - tworzone w oparciu o tradcyjne instrumentarium i niejako wbrew jego naturze - nabierają szcazególnego, heroicznego powabu.
Program:
Friedrich Cerha Monumentum for Karl Prantl
Johannes Maria Staud Segue na wiolonczelę, organy i orkiestrę
Iannis Xenakis Metastasis
Edgar Varèse Arcana
Wyk. Jean-Guihen Queyras – wiolonczela, Emanuel Schmelzer-Ziringer – organy, Orkiestra Symfoniczna Radia Austriackiego, dyr. Bertrand de Billy
15 lipca (czwartek), godz. 20:00