Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 12.09.2017

Za płacenie kartą dostaniemy bonus

We wtorek ruszyła kampania społeczna „Warto Bezgotówkowo” promująca ten sposób płatności. W jej ramach w całym kraju odbywać się będą różnego rodzaju akcje promocyjne.
Posłuchaj
  • O kampanii społecznej promującej płatności bezgotówkowe mówił w radiowej Jedynce Waldemar Zbytek, wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Kampania ma zachęcać Polaków do aktywnego korzystania z płatności bezgotówkowych, bo dla konsumentów i dla przedsiębiorców oznaczają one oszczędność czasu, większe bezpieczeństwo i wygodę, tłumaczy w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Waldemar Zbytek, wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości.

Czytaj dalej
karta płatnicza 1200.jpg
Bezgotówkowo znaczy wygodniej. Rozpoczęła się kampania społeczna

- Przede wszystkim chcemy zachęcać dwie grupy: klientów – nas, wszystkich, którzy chodzą do sklepów, punktów usługowych. Tych, którzy jeszcze nie korzystają, żeby sprawdzili, jak to jest wygodne, bezpieczne i korzystne dla nas wszystkich. A tych, którzy już kiedyś zaczynali albo korzystają sporadycznie, żeby częściej to robili. Bo jest to korzystne zarówno dla klientów, jak i dla całej gospodarki. Z drugiej strony kampania ma przekonywać polskich przedsiębiorców, szczególnie małych i średnich, a również może i instytucje publiczne, samorządy do tego, żeby wprowadzały u siebie właśnie płatności bezgotówkowe – wyjaśnia ekspert.

Akcje promocyjne 

W ramach kampanii w całym kraju odbywać się będą różne akcje promocyjne, m.in. zniżki lub rabaty przy zakupach powyżej określonej sumy, upominki, a w dalszej przyszłości także Loteria Bezgotówkowa.

- Przede wszystkim włączą się tutaj bardzo duże struktury, zarówno banki, instytucje około bankowe, jak i duże sieci handlowe w postaci kampanii informacyjnych, edukacyjnych, ale również pewnych korzyści, promocji, programów lojalnościowych, które zwiększą atrakcyjność samej płatności, ale przede wszystkim zwiększą świadomość tego, jak to jest łatwe, proste i korzystne, a z drugiej strony, jak pomaga wszystkim nam, bo koszty obrotu gotówkowego w gospodarce są olbrzymie – zaznacza Waldemar Zbytek.

Coraz rzadziej nosimy przy sobie gotówkę 

Sami Polacy już teraz widzą korzyść wynikające z płatności bezgotówkowych. Jak pokazują badania, już co czwarty obywatel nie nosi w kieszeni gotówki w ogóle. Udział transakcji bezgotówkowych w całości naszych płatności rośnie, ale według szacunków, nadal tylko 20 procent wszystkich transakcji w naszym kraju jest realizowane bezgotówkowo.

- Płatności bezgotówkowe to nie tylko te dokonywane kartą, ale również przelewy. Te 20 proc. to dziesięciokrotnie więcej niż jeszcze 8 – 9 lat temu, ale jest to znacząco mniej niż w rozwiniętych gospodarkach zachodnich, nie mówiąc już np. o Szwecji, gdzie ten wskaźnik jest dużo większy – zaznacza rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Szwecja to przykład kraju, gdzie coraz trudniej zapłacić gotówką w sklepach i są przypadki, że placówki odmawiają przyjmowania gotówki.

Gotówka nie zniknie z rynku

Zdaniem eksperta jednak obrót bezgotówkowy nie powinien całkowicie wyprzeć z rynku banknotów i monet.

Waldemar Zbytek Głównym przekazem, który chcemy budować w ciągu najbliższych kilku lat, to prawo polskiego obywatela do płatności bezgotówkowych.

- Głównym przekazem, który chcemy budować w ciągu najbliższych kilku lat, to prawo polskiego obywatela do płatności bezgotówkowych. Ale to prawo nie ma zniwelować prawa do płatności gotówkowych, czyli trzeba pilnować, żebyśmy nie popełnili tego samego błędu, czyli naciskając na wprowadzanie płatności bezgotówkowych, jeszcze długo będziemy musieli pilnować, żeby gotówką też można było płacić. Dzisiaj w Polsce mamy problem raczej odwrotny, czyli mamy dużo punktów, które gotówkę przyjmują, ale bezgotówkowych płatności trochę się boją – mówi ekspert.

Organizatorzy kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo” liczą, że szersze upowszechnianie płatności elektronicznych przyniesie ogromne korzyści nie tylko konsumentom, ale całej gospodarce.

Justyna Golonko, Anna Wiśniewska