Józef K. – nam współczesny. Zamożny, wykształcony, osiągnął zawodowy i towarzyski sukces. A jednak coś go dręczy. Przegląda się w rzeczywistości jak w lustrze i ta rzeczywistość go mierzi. Byle jakie relacje, byle jacy ludzie. On sam przed sobą w tym lustrze – także czuje się byle jaki. I nie ma z tej sytuacji ucieczki. Czuje się schwytany.
Jerzy Wołosiuk zaznaczył, że partytura i libretto opery są wiernym przeniesieniem dzieła Franza Kafki. - Christopher Hampton tak przełożył libretto, że pozostawia ono wielorakie pole do interpretacji. Dotyczy to również muzyki Philipa Glassa, tutaj do interpretacji dochodzi już na etapie kompozycji. Pia Partun w swojej interpretacji spogląda na Józefa K. odzierając go z kwestii ideologicznych, opresyjności systemu politycznego, skupia się na człowieku, który sam sobie wytacza proces. To nie czynnik zewnętrzny sprawia, że jest on jemu poddany, tylko on sam dopuszcza możliwość przeprowadzenia procesu w sobie. Trzydzieste urodziny bohatera są impulsem, by spojrzał na swoje życie, relacje z ludźmi, to w jaki sposób żyje i pracuje -.
Premiera opery odbyła się w Royal Opera House w Londynie w 2014 roku w koprodukcji z Music Theatre Wales.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
Rozmawiała Maja Kluczyńska
PR24/ka
____________________
Data emisji: 18.01.2019
Godzina emisji: 23:37