Na wystawie przygotowanej przez Instytut Polonika w Warszawie można zobaczyć przede wszystkim zabytkową figurę, ale także szeroką gamę działań, podjętych w celu renowacji tej wyjątkowo cennej rzeźby – wyjaśnia dyrektor Instytutu Polonika Dorota Janiszewska-Jakubiak. Zabytkowa kaplica Boimów we Lwowie była badana przez ekspertów Poloniki od kilku lat i przygotowywana do kompleksowej renowacji, natomiast kwestia konserwacji figury Chrystusa Frasobliwego została wymuszona w 2021 roku – tłumaczy dyrektor Poloniki.
Doradca mera Lwowa do spraw dziedzictwa kulturowego Lilia Onyszczenko podkreśliła, że bezpieczne zdjęcie rzeźby z kopuły kaplicy Boimów, przewiezienie jej do Polski i poddanie jej wnikliwym badaniom oraz renowacji jest wydarzaniem dla lwowskich zabytków wyjątkowym.
Na wystawie można z bliska zobaczyć zabytkową rzeźbę, która na co dzień znajduje się na wysokości 26 metrów nad ziemią. Jak wyjaśnia kuratorka wystawy Marta Kruczyńska pokazano też, jak skomplikowany był proces badania i konserwacji rzeźby Chrystusa Frasobliwego
Zabytkowa manierystyczna grobowa kaplica lwowskiej rodziny kupieckiej Boimów usytuowana jest obok Katedry Łacińskiej. Jej fundatorem był pochodzący z Transylwanii Jerzy Boim, kupiec i rajca miejski, sekretarz króla Stefana Batorego. Kaplica została wzniesiona na terenie cmentarza obok Katedry Łacińskiej w latach 1609-1611. Rzeźba Chrystusa Frasobliwego – która pierwotnie miała być poddana renowacji we Lwowie, jednak z powodu rosyjskiej agresji trafiła do Polski pod opiekę Instytutu Polonika - po wojnie na Ukrainie wróci na kopułę lwowskiej kaplicy.
IAR/ep