Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 16.01.2021

Klocki z rzęcha, czyli handel nielegalnymi częściami

Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile używanych części zamiennych, które dawno powinny być już zutylizowane, nadal jeździ w naszych autach? Odpowiadamy - prawdopodobnie miliony. To części zamienne pochodzące z aut, które oddano do kasacji. Ich sprzedaż za pośrednictwem popularnych portali aukcyjnych nie maleje! Czy jednak warto oszczędzać na bezpieczeństwie? 

Okazuje się, że to tylko wierzchołek góry lodowej – z kontrolą jakości części samochodowych (zarówno nowych, jak i używanych) istnieje sporo problemów – przekonuje profesor Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.

Posłuchaj
00:58 Marcin Ślęzak_dyrektor ITS.mp3 Używane części a możliwość wypadku

Części zdemontowanego samochodu, które można sprzedawać regulowane są przez rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury z 28 września 2005 roku w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.

Warto przyjrzeć się tej liście! Części, których nie można sprzedawać to:

  • poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi,
  • klocki i szczęki hamulcowe,
  • przewody układu hamulcowego,
  • tłumiki układu wydechowego,
  • przeguby układu kierowniczego i zawieszenia,
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi,
  • układ blokady kierownicy,
  • immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego,
  • urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe,
  • elementy elektryczne i elektroniczne układy bezpieczeństwa np. ABS,
  • przewody paliwowe,
  • filtry jednorazowe i wkłady filtra,
  • zawory recyrkulacji spalin,
  • instalacje zasilania gazem,
  • automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa,
  • pióra wycieraczek szyb,
  • katalizatory,
  • kondensatory zawierające PCB.

Długa lista, prawda? Problem w tym, że niewiele osób ją respektuje. Wszystko w wersji używanej można kupić w "polskim" Internecie. Absolutna większość z nich, na pewno nie pochodzi ze stacji demontażu pojazdów - wyjaśnia nam Łukasz Grosz, właściciel firmy zajmującej się demontażem i recyklingiem pojazdów i części samochodowych.

Posłuchaj
01:04 Łukasz Grosz_1.mp3 Czy Twoje części pochodzą ze stacji demontażu?

Kolejny problem związany ze sprzedażą zastrzeżonych części, to "zalewanie" kraju używanymi samochodami z zagranicy – często wrakami, które nadają się tylko na części. 

Posłuchaj
00:36 Mateusz Caban_1.mp3 Auta sprowadzane na części

Używane części samochodowe można kupić w licencjonowanej i legalnie działającej stacji demontażu pojazdów. Wiele z nich prowadzi sprzedaż części zamiennych, które są dopuszczone do ponownego użytku.

Posłuchaj
00:57 Łukasz Grosz_2.mp3 Profesjonalna segregacja używanych części

Nielegalnie działające miejsca demontażu oraz nielegalni handlarze części zamiennych, to w Polsce duży problem. Według różnych danych, taka działalność może stanowić nawet ponad połowię wolumenu sprzedaży części zamiennych. Warto wiedzieć, co i gdzie się kupuje, ale nie jest to sprawa tak prosta, jak się wydaje.

Posłuchaj
00:35 Mateusz Caban_2.mp3 Legalnie czy nielegalnie?

Posłuchaj
00:58 Łukasz Grosz_3.mp3 Weryfikacja legalności firm

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie używanych części, aby nie wsadzić się "na minę"? - wyjaśnia Zbigniew Chodnicki - kierownik stacji demontażu pojazdów w Warszawie.


Posłuchaj
01:10 Zbigniew Chodnicki_rady dla klientów.mp3 Jak nie narobić sobie kłopotów, czyli na co uważać przy zakupie używanych części

 

Warto rozpocząć zmianę świata od samego siebie – dokładnie sprawdzać co i gdzie kupujemy. Zwykle słyszymy to w kontekście zdrowej żywności i ekologicznego jedzenia. Z częściami samochodowymi jest identycznie - jakość produktu naprawdę ma znaczenie! 

 


Ł. Siudak

Goście:

  • prof. Marcin Ślęzak – dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego;
  • Łukasz Grosz – właściciel firmy zajmującej się demontażem i recyklingiem pojazdów i części samochodowych;
  • Mateusz Caban – właściciel sieci stacji demontażu pojazdów i recyklingu;
  • Zbigniew Chodnicki – kierownik stacji demontażu pojazdów Auto-Kasacja w Warszawie.

CZYTAJ TAKŻE: