Samochód – legenda
Pierwsza generacja sportowego auta od Toyoty pojawiła się w 1978 roku. Od samego początku największym autem tego modelu był silnik, który gwarantował olbrzymią satysfakcję z jazdy. Model zaproponowany przez Toyotę od początku cieszył się dobrymi opiniami wśród użytkowników, którzy z entuzjazmem przyjmowali kolejne jego generacje.
Toyota Supra MK4 (shutterstock/WildSnap)
W 1992 roku z taśmy produkcyjnej wyjechała po raz pierwszy czwarta odsłona Supry, która w porównaniu do poprzedniczek była jeszcze ładniejsza. Owalne kształty i nadwozie typu hatchback-coupe "robiły robotę". Tylne lampy do dziś są znakiem rozpoznawczym tego modelu. Ale Supra to nie tylko wygląd. Samochód zdecydowanie był warty uwagi ze względu na osiągi i "serce" maszyny.
Silniki Twin-Turbo zamontowane pod maską Supry sprawiały, że to małe coupe rozpędzało się do 100km/h w 5 sekund.
- Pod maską samochodu w wersji wypuszczonej na japoński rynek znajdowały się dwa silniki:
- R6 o pojemności 3.0l i mocy 223KM,
- R6 o pojemności 3.0l, wyposażony w podwójną turbosprężarkę, dzięki której moc wynosiła 280KM.
- Na eksport przygotowano wersję 3.0l, również z podwójną turbiną, jednak ten silnik generował aż 324 KM! To pozwalało rozpędzić auto do ponad 260 km/h.
Toyota Supra MK4 (shutterstock/WildSnap)
Dlaczego dziś auto osiąga tak zawrotne ceny? Na rynek europejski Supra była produkowana jedynie do 1996 roku, a na rynek amerykański do 1998. Wówczas wyniki sprzedaży tego modelu nie zachwycały, więc koncern postanowił wypuszczać kolejne egzemplarze jedynie na swój wewnętrzny, japoński rynek.
Dopiero z końcem lat 90 i na początku XXI wieku auto nabrało statusu "kultowego". Przyczynił się do tego popularny film o ulicznych wyścigach "Fast and Furious" oraz gry komputerowe z serii "Need for Speed". Po latach doceniono walory tego modelu. Wiele osób twierdzi, że Supra MK4 jest niemal doskonała – jest silna, zgrabna, nadaje się do wielu modyfikacji, a silnik jest w stanie znieść najcięższe warunki.
kw
CZYTAJ TAKŻE: