Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Radio kierowców
Piotr Błaszczyk 07.12.2021

Kraków: Ruszyły zdalne pomiary emisji spalin samochodowych

Badania rzeczywistej emisji spalin samochodowych metodą zdalnego pomiaru realizowane przez Krakowski Alarm Smogowy i Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie potrwają dwa tygodnie. W tym czasie zbadana zostanie emisja z około 100 tys. aut.

Jak wskazali organizatorzy badania, ich celem jest sprawdzenie, jakie samochody jeżdżą po mieście, jaki jest ich wiek i emisja zanieczyszczeń oraz jak wpływają na jakość powietrza. Informacje będą mogły być wykorzystane do projektowania nowej Strefy Czystego Transportu, której ustanowienie wymagane jest przez wojewódzki Program Ochrony Powietrza.

- Przeprowadzone badania będą stanowić realną pomoc w przygotowaniu scenariuszy strefy, które poddane zostaną konsultacjom. Będziemy mogli porównać, jak w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniła się struktura floty samochodów poruszających się po krakowskich ulicach, tak aby przekazać dane mieszkańcom i wspólnie ustalić, jaką strefę przyjąć, by poprawić jakość powietrza - zapowiedział Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Przypomniał, że jest to już drugie takie badania w Krakowie – pierwsze przeprowadzono w czerwcu 2019 roku. Kraków był pierwszym miastem w Polsce, które zdecydowało się na taki sposób sprawdzania emisji spalin. Wcześniej metodę wykorzystywano między innymi w Londynie, Paryżu, Brukseli czy Zurychu.

Badania pokażą także, jaki jest średni wiek aut jeżdżących po Krakowie, ile z nich to diesle, a ile ma silniki benzynowe oraz jaki jest rozkład jednostek napędowych poszczególnych klas emisji spalin Euro.


Emisja zanieczyszczeń będzie sklasyfikowana na: tlenki azotu, pyły, tlenek węgla czy dwutlenek węgla.

Badania pozwolą również na porównanie pod kątem emisji zanieczyszczeń busów i autobusów prywatnych przewoźników z autobusami miejskimi. Sprawdzone będzie także, jak dużo zanieczyszczeń emitują taksówki.

- Dzięki tym danym dowiemy się, które grupy samochodów emitują najwięcej zanieczyszczeń i mają największy negatywny wpływ na jakość powietrza. Z poprzednich badań wiemy, że największym problemem są starsze diesle – to te samochody mają najwyższą emisję pyłów i tlenków azotu. Obecne badania pozwolą nam odpowiedzieć na pytanie, jak dużo takich samochodów wciąż porusza się po mieście - wskazała Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Urządzenia sprawdzające zanieczyszczenia z pojazdów przez najbliższe dni będą ustawione m.in. na ulicach: Babińskiego, Andersa, Zakopiańskiej, Grzegórzeckiej, Nawojki, Prądnickiej, Kocmyrzowskiej, Dunikowskiego, Warszawskiej, Pawiej, Dietla, Wielopole oraz Al. 29 Listopada.


PAP/ rgr/ mmu/bp


CZYTAJ TAKŻE: