Polacy wśród światowych liderów w zakupach online
Black Friday – święto zakupów
Moda na Black Friday narodziła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie jest on organizowany zawsze dzień po Święcie Dziękczynienia. Od początku XXI wieku zwyczaj ten jest promowany w coraz większej liczbie krajów, od 2015 roku także w Polsce.
W internecie można znaleźć mnóstwo filmów, na których klienci sklepów za oceanem w Black Friday toczą o przecenione produkty prawdziwe boje, tratując się nawzajem i wyrywając je sobie z rąk. W Polsce, na szczęście, nie mamy jeszcze takich doświadczeń.
Niestety, jak wszędzie, mamy okazję obserwować różnego rodzaju tricki, jakie stosują sprzedawcy. – Sklepy w tym czasie potrafią czasowo podnieść cenę i jednocześnie zwiększyć poziom rabatowania, co ostatecznie powoduje, że cena jest podobna do tej, która była przed promocją – zwraca uwagę analityk finansowy prof. Marcin Kalinowski.
03:42 Trojka Pora na Trojke Black Friday 2021_11_25-07-21-36.mp3 Black Friday 2021 już 26 listopada. Eksperci radzą, jak nie dać się trickom sprzedażowym (Pora na Trójkę)
Uwaga na szczególne okazje
Warto zatem dokonać głębszej analizy. Dotyczy to także zakupów online. Leszek Jastrzębski, miejski rzecznik konsumentów w Nowym Sączu, radzi dokładnie sprawdzić dane sprzedawcy i lokalizację firmy.
– Lampka kontrolna powinna nam się zaświecić, kiedy cena towaru to 80% ceny wyjściowej. Warto płacić za zakupy kartą kredytową. Jeżeli zostaniemy oszukani i nie otrzymamy towaru, w pewnych sytuacjach będziemy mogli skorzystać z procedury chargebacku (procedury reklamacyjnej inicjowanej przez bank po otrzymaniu zgłoszenia od klienta korzystającego z karty płatniczej – przyp. red.)
Promocyjna cena a reklamacja
Leszek Jastrzębski przypomina także o tym, że bez przeszkód możemy złożyć reklamację dotyczącą towaru, także tego kupionego w promocyjnej cenie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy cena była obniżona z uwagi na określoną wadę. – Jeżeli padniemy ofiarą oszustwa, jak najszybciej składajmy zawiadomienie do organów ścigania, a w pozostałych przypadkach, w których otrzymany towar nie jest taki, jaki zamawialiśmy, możemy skonsultować sprawę z rzecznikami konsumentów – wyjaśnia.
UOKiK ostrzega: cena wyższa przy kasie niż na półce/Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autorka materiału reporterskiego: Monika Chrobak
Data emisji: 25.11.2021
Godzina emisji: 7.21
kr