Polskie Radio w ramach zapewnienia podkładów muzycznych do kryptopocztówek przekazało nagrania naszych wybitnych polskich kompozytorów, na czele z Fryderykiem Chopinem. Wybraliśmy muzykę orkiestrową, w wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie oraz Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Nagrania z Archiwum Polskiego Radia powstały w różnych czasach, to nie tylko te najnowsze, cyfrowe, ale też np. z roku 1976 jak Polonez "Pożegnanie Ojczyzny".
Prezentacja Kolekcji Kryptopocztówek 1.0 "Motywy pocztowe"
Kolejne wydanie Poczty Polskiej S.A. to cztery unikalne Tokeny NFT, które powstały we współpracy z Polskim Radiem S.A. Każda z Kryptopocztówek 1.0 "Motywy pocztowe" ma inny podkład muzyczny zaproponowany i dostarczony przez Polskie Radio S.A., a wykorzystane materiały graficzne, z motywami pocztowymi, pochodzą ze zbiorów Muzeum Poczty i Telekomunikacji we Wrocławiu. Kryptopocztówki wydano w nakładzie 4000 szt. (po 1000 szt. z każdego rodzaju). Projektantką kartek jest Agnieszka Sancewicz.
NFT jest skrótem od "Non-Fungible Token", co oznacza, że jest unikalnym i jednoznacznie identyfikowanym zapisem cyfrowym (transakcją) na sieci blockchain oraz że nie może zostać wymieniony na inne tokeny.
Kryptopocztówki 1.0 "Motywy pocztowe" są kolejnym cyfrowym wydawnictwem Poczty Polskiej, obok wydanych w lutym tego roku kryptoznaczków z serii "Polska w Kosmosie". Wielu operatorów pocztowych poszerza swoją ofertę w zakresie cyfrowych walorów filatelistyczny wydając kryptoznaczki, jednak Kryptopocztówki 1.0 "Motywy pocztowe" wraz z podkładem muzycznym są pierwszym tego typu wydawnictwem na świecie oferowanym przez Pocztę Polską we współpracy z Polskim Radiem.
Kryptopocztówki będą w ofercie Serwisu nft.poczta-polska.pl od dnia 9.05.2023 r.
Trzeba podkreślić, że jako pierwsza instytucja w polskim sektorze państwowym Poczta Polska uruchomiła zdecentralizowaną aplikację, w pełni zgodną z architekturą i rozwiązaniami Web3, oferującą użytkownikom serwisu https://nft.poczta-polska.pl/ możliwość zakupu walorów cyfrowych tj. Kategorii 5 kryptoznaczka oraz dzisiejszego wydawnictwa - kryptopocztówek w kryptowalutach i bezpośrednio na sieci blockchain.
OPISY POSZCZEGÓLNYCH KARTEK
Kartka 00:
W grafice Tokena wykorzystano drzeworyt wg obrazu Timoleona Marie Lobrichona, 1883 r. „List noworoczny” (MPiT/P-III-355).
W podkładzie muzycznym Tokena – fragment utworu Mieczysława Karłowicza – Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową, cz. I Marsz w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal (27.11.2016 r.).
Serenada op. 2 powstała podczas studiów kompozytora w Berlinie i należy do jego wczesnych dzieł (miał zaledwie 21 lat, kiedy ją skomponował). Odznacza się dużą finezją oraz melodyjnością i do dziś jest jednym z najchętniej wykonywanych utworów Mieczysława Karłowicza.
Kartka 01:
W grafice Tokena wykorzystano drzeworyt wg obrazu Bertholda Woltzego, 1884 r. „W okienku urzędu pocztowego” (MPiT/P-III-381).
W podkładzie muzycznym Tokena – fragment Poloneza A-dur op. 40 nr 1 Fryderyka Chopina w opracowaniu Grzegorza Fitelberga na orkiestrę; w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego (06.09.1999 r.).
Polonez ten, ze względu na uroczysty charakter, nazywany jest często Wojskowym. Początek utworu jest sygnałem Programu 1 Polskiego Radia. Podczas kampanii wrześniowej Polskie Radio codziennie nadawało tę kompozycję, jako symbol narodowego protestu oraz mobilizacji Polaków.
Kartka 022:
W grafice Tokena wykorzystano drzeworyt C. Linsenmayera wg rysunku Carla J. Arnolda, lata 1886-1887 „Przyjazd syna w Wigilię Bożego Narodzenia” (MPiT/P-III-379).
W podkładzie muzycznym Tokena – fragment Poloneza a-moll „Pożegnanie Ojczyzny” Michała Kleofasa Ogińskiego w opracowaniu na orkiestrę w wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie pod dyrekcją Włodzimierza Kamirskiego (08.12.1976 r.).
To jeden z najbardziej znanych polonezów; często otwierający bale studniówkowe, chętnie wykorzystywany w filmach, min. „Popiele i diamencie” Andrzeja Wajdy.
Kartka 033:
W grafice Tokena wykorzystano drzeworyt Franciszka Kostrzewskiego, 1870 r. „List z pola bitwy”
(MPiT/P-III-346).
W podkładzie muzycznym Tokena – fragment I części Koncertu f-moll op. 21 na fortepian i orkiestrę Fryderyka Chopina w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza (24.10.2010 r.).
Jest to jeden z dwóch koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina – dzieło młodzieńcze, inspirowane uczuciem do Konstancji Gładkowskiej. Prawykonanie koncertu odbyło się w marcu 1830 r. i był to pierwszy, prawdziwie wielki koncert Chopina. 8 miesięcy później kompozytor opuścił Polskę na zawsze.
Mat.prasowe