Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zarzucił pewnej firmie, że wprowadzała konsumentów w błąd, sprzedając gotowe recenzje bez przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Dodatkowo, zlecający często mieli wpływ na brzmienie publikowanych opinii, a nawet sami je tworzyli.
Wykupione przez klientów pozytywne opinie zamieszczano w wizytówkach portali sprzedażowych i popularnego serwisu społecznościowego.
W ocenie UOKiK opisane praktyki mogły mieć wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje zakupowe, które w rezultacie działalności przedsiębiorcy oparte były na nieprawdziwych informacjach. Co więcej, poszkodowani mogli być nie tylko kupujący, ale także konkurencyjne przedsiębiorstwa.
Od początku roku obowiązują w Polsce przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która zakłada m.in. większą przejrzystość zakupów w internecie. Jedną ze zmian jest uregulowanie kwestii związanych z opiniami konsumentów. Przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów i usług musi podać, czy je weryfikuje.
Gość: Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Czytaj także:
Poza tym w audycji:
- Chiny coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w kosmosie,
Wang Xiaojuna, szef China Academy of Launch Vehicle Technology, największego chińskiego producenta rakiet, poinformował, że pierwsza załogowa misja na Marsa ma odbyć się w 2033 roku. Czy kosmiczny wyścig dalej napędza świat? Czy to tylko sprawa prestiżu?
- Konkursy: "Kto to, co to?" i "Od małego dla dużego",
- Lektura - Władysław Reymont "Ziemia obiecana" - słuchowisko z roku 1972 w reżyserii Zofii Rakowieckiej z Krzysztofem Chamcem, Janem Englertem i Włodzimierzem Pressem.
***
Na audycję "Cztery pory roku" w czwartek (23.11) w godz. 9.00-12.00 zaprasza Roman Czejarek.
kk/mg