Dyrektorka, redaktorka naczelna radiowej Trójki Agnieszka Szydłowska mówiła o dużym wyzwaniu, jakim jest odbudowa anteny, którą kieruje. Stwierdziła, że będzie to proces przypominający maraton. - Ten maraton wymaga solidnego przygotowania, stąd musimy się spotykać z ludźmi, słuchać ich, zadawać pytania, w jaki sposób oni myślą o naszej przydatności - oceniła.
- Życzę nam wszystkim w Światowym Dniu Radia, żebyśmy z taką skromnością i pokorą, która jest niezbędna w tym zawodzie, robili jak najwięcej dla innych i żebyśmy robili to z wewnętrzną prawdą i radością - dodała.
Roman Czejarek z radiowej Jedynki, mówiąc z kolei o kulisach pracy dziennikarza radiowego, zaznaczył, że audycje prowadzone na żywo bywają nieprzewidywalne. Przyznał jednocześnie, że na każdą okoliczność trzeba być przygotowanym. - Gdy słuchacz myśli: "Ale ktoś się odezwał na antenie!", to tak naprawdę taka wypowiedź w 99 proc. przypadków jest przygotowana - zdradzał tajniki pracy dziennikarz radiowej Jedynki.
Nie ukrywał też, że zdarzały się w jego karierze zupełnie nieoczekiwane sytuacje. - Pamiętam, jak pomylono gości. Rozmówca, który miał trafić do innego studia, trafił do mnie, tymczasem mój, z którym byłem umówiony, się spóźnił. Mam dziesięć sekund do rozpoczęcia audycji i mówię: "Pan Marek, tak? On odpowiada: "Nie, pan Krzysztof", a tu zapala się czerwona lampka i trzeba zaczynać rozmowę - śmiał się.
Na pytanie o swoje życzenia odpowiedział, że chciałby, "aby po drugiej stronie byli słuchacze, bo radio bez słuchaczy jest niczym".
ZOBACZ, JAK WYGLĄDAJĄ KULISY PRACY DZIENNIKARZY POLSKIEGO RADIA:
Młodzi słuchacze
Dziennikarz Paweł Siwek mówił natomiast, że studio radiowej Dwójki to miejsce spotkań z najważniejszymi ludźmi kultury. - Z tymi, którzy tę kulturę i sztukę kreują. Z ludźmi, którzy organizują życie kulturalne w Polsce i za granicą. Mamy wielu gości specjalnych z różnych dziedzin i to jest zasługa całego wspaniałego zespołu - stwierdził.
A czego sobie życzy? - Jak najwięcej spotkań ze słuchaczami, z artystami, z gośćmi. Rozmów, które zmieniają naszą perspektywę - zapewnił.
Z kolei dziennikarka radiowej Czwórki Marta Hoppe podkreśliła, że wyzwaniem jest dziś docieranie z emitowanymi w radiu treściami do młodych odbiorców. Ale - jak przyznała - Czwórka dobrze sobie z tym radzi. - Przede wszystkim musimy patrzeć, czym młodzi ludzie się interesują, co jest ich życiem. Dlatego jesteśmy w mediach społecznościowych, w internecie, żeby być na bieżąco. A przede wszystkim zapraszamy dużo młodych ludzi, którzy opowiadają o swoich pasjach i pomysłach na życie - zaznaczyła.
Zapytana, czego sobie życzy jako radiowiec, mówiła, że chciałaby, aby "słuchacze z radością włączali Czwórkę.
ZOBACZ: ŚWIATOWY DZIEŃ RADIA>>>
Waga newsa
Grzegorz Frątczak, p.o. dyrektor redaktor naczelny Polskiego Radia 24, podkreślił natomiast, że dziennikarz, który przekazuje nawet najbardziej wstrząsające informacje, powinien robić to bez emocji, być "przezroczysty". Ale, jak dodał, bywa to bardzo trudne. - Bardzo często jest tak, że oni z taką poważną miną i poważnym głosem przekazują informacje, a potem wychodzą ze studia, mówiąc: "ale mnie to kosztowało" - opisywał.
Dodał też, że w związku ze Światowym Dniem Radia chciałby, aby jego antena miała jak najwięcej słuchaczy.
Michał Gajewski, wydawca Informacyjnej Agencji Radiowej, podkreślał, jak duże znaczenie dla informowania o bieżących wydarzeniach z kraju i za granicą ma redakcja, w której pracuje. - Tutaj przychodzą materiały od naszych korespondentów z całego świata, od kilkuset reporterów rozgłośni regionalnych Polskiego Radia. A także materiały od ponad trzydziestu reporterów IAR, którzy pracują w Warszawie - wyliczał.
Zapytany, czego dziś sobie życzy, odparł krótko: "Niezależności i świętego spokoju".
Światowy Dzień Radia
Obchodzony po raz trzynasty, Światowy Dzień Radia proklamowany został na 36. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO w listopadzie 2011 roku, a zatwierdzony przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych jako dzień międzynarodowych obchodów w roku 2013. Wybrana data 13 lutego upamiętnia dzień, w którym w 1946 roku zainaugurowana została działalność rozgłośni Narodów Zjednoczonych.
Radio, które towarzyszy nam od ponad 110 lat, pozostaje najbardziej powszechnie odbieranym i o największym zasięgu środkiem przekazu. Wciąż skutecznie konkuruje z Internetem ze względu na łatwość dostępu.
Przygotowali Paweł Kurek i Grzegorz Adamczyk
wmkor