Polskie Radio

Jaskinia Raj – dom neandertalczyków i człowieka współczesnego

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2024 17:01
Po blisko 60 latach od odkrycia archeolodzy wrócili do Jaskini Raj położonej w Chęcinach, w Górach Świętokrzyskich. Odnaleźli żuchwę konia i kości lwa jaskiniowego, mamuta, niedźwiedzia. Jakie znaczenie mają te znaleziska dla odtworzenia czasów pomieszkiwania tam neandertalczyków i człowieka współczesnego między 60 tysięcy a 30.000 lat temu?
Archeolodzy powrócili do Jaskini Raj po blisko 60 latach od jej odkrycia. Co udało się znaleźć tym razem?Foto: Albin Marciniak/East News

Jaskinia Raj znajduje się około 11 km na południowy zachód od Kielc. Powstała w skałach wapiennych, na dnie ciepłego morza, które to szumiało około 360 mln lat temu. Długość naturalnych korytarzy – 240 m. W 1964 roku odkryli ją uczniowie krakowskiego technikum geologicznego. Ma niezwykłej piękności nacieki. Jest tu ponad 47 tysięcy stalaktytów. Najwyższa kolumna ma prawie dwa metry wysokości.

O najnowszych odkryciach opowie badaczka jaskini, dr hab. Małgorzata Kot z Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Ponadto w audycji:

AI - jak ludzka jest sztuczna inteligencja?

Prof. Andrzej Dragan uważa, że sztuczna inteligencja jest na poziomie rozwoju mózgu 8-letniego dziecka. Czy można porównać sztuczną inteligencję do białkowego mózgu? Jak "myśli" sztuczna inteligencja, co ją różni od ludzkiego mózgu? O tym dr Paweł Boguszewski z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN.

Do wysłuchania audycji "Eureka" we wtorek (20.02) o godz. 19.30 zaprasza Dorota Truszczak.

qch/mo