19 stycznia, nakładem belgijskiej firmy Silverback Recordings, ukazuje się wyczekiwany od dawna, znakomity nowy album naszego rodaka Bartka Kruczyńskiego, tworzącego jako The Phantom. Płyta nosi wymowny tytuł "LP 2" i rozwija ilustracyjno-soundtrackowe wątki znane z ubiegłorocznej "Jedynki" (a także z wielu innych produkcji Phantoma). Na naszym czwórkowym blogu pojawi się niebawem recenzja nowego albumu Bartka, my prezentujemy tymczasem muzyczne tropy / inspiracje "LP 2".
The Phantom: Przygotowany przeze mnie zestaw to nagrania ze ścieżek dźwiękowych, które tak często są dla mnie inspiracją dla własnej twórczości. To mieszanka muzyki z kiepskich filmów i tych naprawdę dobrych, tych bardziej znanych i tych mniej. Część utworów poznałem dzięki filmom, a niektóre znam tylko jako oderwane od sztuki filmowej.
Slava Tsukerman & Brenda I. Hutchinson & Clive Smith – Night Club I [Liquid Sky]
Zrealizowana na pożyczonym Fairlight CMI podróż przez metaliczne efekty dźwiękowe, interpretacje barokowych kompozycji, new wave oraz odę do automatu perkusyjnego - "Me and My Rhythm Box". Jedna z moich ulubionych ścieżek dźwiękowych.
Joe Hisaishi - Sonatine I (Act of Violence) [Sonatine]
Autor najbardziej jest chyba znany ze ścieżek dla Studio Ghibli. W motywie przewodnim do sentymentalnego filmu policyjnego Takeshi Kitano słychać echo okresu jego pracy w Mkwaju Ensemble, gdzie wiodącym instrumentem była marimba.
Tim Krog - Theme Version 2 [The Boogey Man]
Ścieżka do podrzędnego horroru o nadprzyrodzonym mordercy. W tym roku doczekała się zasłużonej reedycji. Reszta kompozycji to głównie mroczny ambient.
Simonetti / Pignatelli / Morante - Gemini [Tenebrae]
'Tenebrae' to wizualnie jeden z moich ulubionych filmów Dario Argento. Syntetyczna ścieżka rozbitego zespołu Goblin idealnie dopełnia nocne ujęcia Rzymu lat 80.
Jan Hammer - It's Over [Cocaine Cowboys]
Jan Hammer wraca tu do swojego charakterystycznego brzmienia z okresu "Miami Vice", które przysporzyło mu międzynarodową popularność. Reszta ścieżki niestety dużo gorsza.
Nick Mason & Rick Fenn - White of the Eye [White of the Eye]
Nick Mason z Pink Floyd i Rick Fenn z 10cc wymienieni są jako autorzy new age'owej kompozycji (oprócz nagrań gitarowych) do filmu Donalda Cammella. Na ile mi wiadomo - nigdy nie została wydana.
Tangerine Dream - Running Out Of Time [Miracle Mile]
Jedna z lepszych i mniej oczywistych ścieżek dźwiękowych z późnego okresu działalności zespołu. Tangerine Dream powtarzają trik z "Risky Business".
Godny polecenia jest również sam film - o miłości w obliczu post-apokaliptycznej zagłady.
Thomas Newman - Through The Viewscope [Desperately Seeking Susan]
Thomas Newman to dosyć oczywisty wybór. Jego muzyka wprost wylewała się z telewizji w pewnym okresie mojego dorastania (filmy "American Beauty", "Pay It Forward", "Six Feet Under"). Postanowiłem wybrać jedno z wcześniejszych nagrań, emocjonalnie jednak zbliżone do późniejszej twórczości.
Paul Hertzog - Dim Mak [Bloodsport]
Autor muzyki do filmów "kopanych" w ścieżce będącej niemal karykaturą lat 80. W pamięci są jednak w stanie utkwić tematy inspirowane Dalekim Wschodem.
Ryuichi Sugimoto - Dreamer's Sea [The Arctic II]
Rzekomo muzyka do dokumentu o Arktyce (sam nigdy go nie widziałem). Melancholijny elektroniczny new age.
Opr. Marcin "Harper" Hubert