Wydarzenia i aktualności

Co nowego u Matysiaków? Odcinek 3533 [SOB., GODZ. 13.15]

Co nowego u Matysiaków? Odcinek 3533 [SOB., GODZ. 13.15]

Co tydzień goszczą w naszych domach, przypatrują się naszym sprawom, cieszą się i smucą razem z nami. Rozniecają w nas iskierkę nadziei na lepsze jutro i mówią o tym, jak żyć dobrze, godnie i uczciwie. Ta rodzina jest z nami już od ponad pół wieku! 

Nie żyje  Stanisław Brudny - aktor teatralny, filmowy i dubbingowy

Nie żyje Stanisław Brudny - aktor teatralny, filmowy i dubbingowy

Karierę wywróżyła mu cyganka. - Gdy byłem dzieckiem, to niedaleko mojego domu rodzinnego w Pilźnie na Podkarpaciu zatrzymywał się obóz cygański. Pewnego razu przyszła do nas Cyganka i wzięła mnie na ręce, ja się natychmiast uspokoiłem. Ona mnie przytuliła do siebie i powiedziała mojej matce: to dziecko wyrośnie na jakiegoś artystę, bo ono patrzy poza ludźmi, głęboko, gdzieś w dal - przed laty opowiadał Stanisław Brudny - aktor teatralny, filmowy i dubbingowy. Artysta miał 94 lata.

Dziura w niebie. Słuchowisko według powieści Tadeusza Konwickiego

"Dziura w niebie". Słuchowisko według powieści Tadeusza Konwickiego

W tym roku minęło 10 lat od śmierci Tadeusza Konwickiego. W Dwójce przypomnieliśmy słuchowisko na podstawie znakomitej powieści "Dziura w niebie". Książka ukazała się drukiem w 1959 roku. Nie był to debiut Konwickiego, ale pierwsza z powieści, w której autor powraca do "doliny" i wprowadza czytelnika w mityczną krainę dzieciństwa.

Mrówki. Słuchowisko na podstawie dramatu Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w adaptacji i reżyserii Aleksandry Głogowskiej

"Mrówki". Słuchowisko na podstawie dramatu Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w adaptacji i reżyserii Aleksandry Głogowskiej

"Mrówki" to jeden z nielicznych niekonwencjonalnych dramatów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. To też jedna z najmniej znanych sztuk poetki. Napisana przed 1932 rokiem została wystawiona tylko raz, w 1936 roku w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Odniosła duży sukces sceniczny, a prof. Kazimierz Wyka pisał o niej - "Mrówki" w zasadniczej strukturze sztuki stanowią [...] najśmielszy pomysł, na jaki zdobył się kiedykolwiek teatr polski, gdy pamiętać będziemy o tak rzadkim połączeniu swobody poetyckiej z niecierpliwością o losy jednostki".