Polskie Radio Dzieciom

Jak szkolne relacje wpływają na uczniów

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2021 00:20
Od małego jesteśmy ciekawi świata oraz wyposażeni w umiejętność i chęć uczenia się. Z czasem jednak to zaciekawienie mija, a zapał do chodzenia do szkoły maleje i ustępuje miejsca negatywnym emocjom. Co zatem możemy zrobić, aby dzieci lubiły i chciały do niej chodzić? W "Strefie Rodzica", której gościem była Maria Hawranek, autorka książki "Szkoły, do których chce się chodzić", porozmawialiśmy o relacjach między uczniami i dziećmi, a nauczycielami.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Glow Images/East News

Na wybór szkoły wpływa wiele czynników, m.in. miejsce zamieszkania czy sytuacja finansowa rodziny. Dlatego też zanim podejmie się decyzję, dobrze jest rozpoznać najpierw swoje potrzeby i możliwości. Szkoła powinna być bezpiecznym miejscem, gdzie dzieci mogą czuć się bezpiecznie, a ich głos jest słyszany. Nie musi być to placówka edukacyjna nawiązująca do konkretnego nurtu, gdyż czasami wystarczy jeden nauczyciel, który sprawi, że dziecko będzie czuło się w niej dobrze.

Ze wspomnianej książki można dowiedzieć się, jakie są sygnały, które mogą stanowić impuls do zmiany placówki. Są nimi np. komunikaty dziecka, które mówi, że nie lubić chodzić do szkoły lub wraca z niej bardzo zmęczone. Nierzadko może też nadmiernie zwracać uwagę na swój obiór i porównywać się z rówieśnikami. Co więcej, zdarza się, że dzieci w szkole są nieustannie oceniane, ale nie pod kątem przestrzeni do rozwoju i pracy, lecz w taki sposób, który powoduje konkurencje między uczniami. Zanim jednak rodzice postanowią zmienić szkołę, dobrze jest, aby ich dziecko zostało wysłuchane, a decyzja na ten temat była podjęta wspólnie. 

Posłuchaj
59:09 2021_08_26 21_00_29_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 26 sierpnia godz. 21:00

Wpływ na postanowienie, aby zmienić szkołę ma także widoczne złe samopoczucie ucznia, które w danej placówce jest nieszczęśliwe. – Bardzo często wynika z tego, że jest zbudowana taka ogromna presja ze strony nauczyciela czy nauczycielki i jest niezadowolone, jest nieszczęśliwe, źle funkcjonuje – dodała Maria Hawranek. Presja może pojawić się także ze strony rówieśników. Nierzadko jest to efekt uznania, że wszystkie dzieci powinny uczyć identycznie i osiągać takie same, dobre wyniki. Niemniej jednak, chociaż ułożenie indywidualnego planu dla każdego ucznia jest trudne, z pomocą nauczycieli istnieje szansa stworzenia przestrzeni do wyboru oraz możliwości indywidualnej pracy, także w dużej szkole. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Joanna Ficińska
Gość: Maria Hawranek
Data emisji: 26.08.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych


Zobacz także
Czytaj także

Edukacja włączająca dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2021 06:00
Niedawno minął rok, odkąd uczniowie po raz pierwszy przeszli na zdalny system nauczania. Od tego czasu wiele się mówi na temat edukacji dzieci, w tym także osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pojęcie to obejmuje dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, np. niewidzące lub autystyczne, mierzące się z dysleksją czy dysgrafią oraz ze środowisk ograniczających. Niektóre z nich podejmuje naukę w ośrodkach specjalistycznych, podczas gdy inne biorą udział w edukacji włączającej. W Strefie Rodzica temat ten został zgłębiony przez Joannę Wilewską, dyrektorkę Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej, Mateusza Różańskiego, dziennikarza z portalu niepełnosprawni.pl oraz Paulinę Szczypińską z Nowatorskiej Szkoły Podstawowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy edukacja hybrydowa może pomóc w zdobywaniu wiedzy?

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2021 16:27
Wszyscy mamy nadzieję, że po wakacjach uczniowie wrócą do szkół i będą kontynuować naukę w systemie kształcenia stacjonarnego. Czy to oznacza, że na zawsze pożegnamy się z edukacją zdalną? Są osoby, które uważają, że system ten ma wiele dobrych elementów, które można byłoby wykorzystać i wdrożyć do nauczania szkolnego.  O tym, jakie korzyści mogą z tego wyniknąć dla uczniów i nauczycieli porozmawialiśmy w Strefie Rodzica z dyrektorką poradni psychologiczno-pedagogicznej, Aleksandrą Rodzewicz oraz przedsiębiorcą działającym w branży IT, Michałem Wiktorem Żmijewskim, którzy razem stworzyli inicjatywę pod nazwą Hybrydowa Szkoła.
rozwiń zwiń