Polskie Radio Dzieciom

Rozmowa z nauczycielem chemii o oczekiwaniach na ten rok szkolny

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 10:54
Kiedy po raz pierwszy ogłoszono zamknięcie szkół i rozpoczęcie nauki zdalnej z powodu pandemii, okazało się, że mało kto był na to gotowy. Chociaż na początku przystosowanie się do nowej rzeczywistości, w której głównym narzędziem edukacji stał się internet było trudne, z czasem zaczęliśmy coraz pewniej wykorzystywać nowe technologie. Teraz, kiedy zaczął się nowy rok szkolny pojawia się pytanie, jakie mam wobec niego oczekiwania lub obawy. W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, porozmawialiśmy o tym z Dawidem Łasińskim, nauczycielem chemii znanym w internecie jako Pan Belfer.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Iwankgb

Przed pandemią koronawirusa większość szkół nie miała wprowadzonych systemów do prowadzenia lekcji online. Korzystano zatem z podstawowych przyborów takich jak tablica czy książka. Dlatego też w momencie przejścia na nauczanie zdalne, zarówno nauczyciele jak i uczniowie czuli się zagubieni, ponieważ nie mieli wystarczającej wiedzy i umiejętności, by sprawnie korzystać z technologii pozwalających na efektywne przeprowadzanie zajęć. Każda z zainteresowanych grup zaczęła wtedy szukać pomocy w internecie, co skutkowało odkryciem wielu ciekawych edukacyjnych źródeł online, które były prowadzone już od wielu lat. Jednym z nich był kanał internetowy "Pan Belfer' prowadzony przez Dawida Łasińskiego, który w konkursie Influencers Live Wrocław został wyróżniony jako Twórca Roku 2021 w kategorii "edukacja'. 

Posłuchaj
59:05 2021_09_06 21_00_32_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 6 września godz. 21:00

Niewątpliwie ostatnie 1,5 roku nauczania możemy określić jako czas chaotyczny i trudny. U wielu uczniów ich chęć do nauki zmalała. Co więcej, brakowało widoku uczących się kolegów i koleżanek, co stanowi ważny czynnik motywujący w edukacji stacjonarnej. Jak zatem może wyglądać rozpoczęcie nowego roku szkolnego względem podejścia do nauki i współpracy między uczniami, a  nauczycielem?  -  Ja na początku roku szkolnego chcę stworzyć relację z moimi uczniami, bo wiem, że na zdalnych to jest trudne do zrobienia lub prawie niemożliwe, kiedy się patrzy w zasadzie na ikonki. Więc im szybciej teraz mi się uda, to ja się mniej będę bał tego, czy my na zdalne pójdziemy czy nie – skomentował Dawid Łasiński. 

Posłuchaj
59:18 2021_09_06 22_00_04_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 6 września godz. 22:00

Dzięki korzystaniu z nowoczesnych sposobów komunikacji w procesie nauczania nabyliśmy nowe umiejętności, które korzystnie jest podtrzymać i stale weryfikować. To sprawi, że jeśli wystąpi konieczność ponownego przejścia na edukacją zdalną, sytuacja ta nie będzie tak stresująca. Ponadto, okazję tę możemy potraktować jako pierwszy krok w długim procesie wprowadzania korzystnych zmian w systemie edukacji. Nie oznacza to jednak, aby zrezygnować ze wszystkiego co do tej pory znaliśmy w szkolnictwie, lecz by bazując na wiedzy i doświadczeniu które już mamy stworzyć coś nowego, dodatkowego.

Aby dobrze odnaleźć się w nowym roku szkolny warto patrzeć nie na problemy, które mogą się pojawić, lecz skupić się na ich rozwiązaniu i być gotowym, by je pokonać. Wsparciem dla nauczycieli, uczniów i rodziców może być darmowy projekt prospołeczny "Lekcje w sieci', który zapewnia zweryfikowane i ułożone treści edukacyjne względem tematów i poziomu. Osoby zaproszone do projektu dzielą się także swoim podejściem do tworzenia kursów, np. jak prowadzić lekcje matematyki w klasach 1-3 oraz uczyć za pomocą notatek graficznych. Jest to zatem również przestrzeń, gdzie nauczyciele mogą profesjonalizować swoje umiejętności oraz uczyć się od innych ekspertów.

Jako że poprzednie kilkanaście miesięcy zwróciło uwagę na korzyści płynące z technologii, efektem tego może być także zmiana podejścia do korzystania w szkołach np. z telefonów. Są to bowiem narzędzia, które wykorzystane w pozytywny sposób, m.in. do powtórki wiadomości przed kartkówką, mogą ułatwić proces zdobywania wiedzy. Oglądanie filmików edukacyjnych można potraktować np. jako wstęp do zajęć czy nawet lekcję indywidulną ze względu na, że osoba mówiąca na wideo komunikuje się bezpośrednio z widzem.  Co więcej, korzystanie z nowych technologii nie tylko mogłoby ułatwić proces przyswajania wiedzy, ale także zoptymalizować czas spędzony na nauce. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadził: Marcin Perfuński
Gość: Dawid Łasiński - "Pan Belfer"
Data emisji: 06.08.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Zobacz także
Czytaj także

Edukacja włączająca dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2021 06:00
Niedawno minął rok, odkąd uczniowie po raz pierwszy przeszli na zdalny system nauczania. Od tego czasu wiele się mówi na temat edukacji dzieci, w tym także osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pojęcie to obejmuje dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, np. niewidzące lub autystyczne, mierzące się z dysleksją czy dysgrafią oraz ze środowisk ograniczających. Niektóre z nich podejmuje naukę w ośrodkach specjalistycznych, podczas gdy inne biorą udział w edukacji włączającej. W Strefie Rodzica temat ten został zgłębiony przez Joannę Wilewską, dyrektorkę Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej, Mateusza Różańskiego, dziennikarza z portalu niepełnosprawni.pl oraz Paulinę Szczypińską z Nowatorskiej Szkoły Podstawowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Filmy bodźcem do trudnych rozmów

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2021 18:00
Edukacja filmowa stanowi doskonałe narzędzie wspierające proces edukacji i wychowania dzieci. Słowa i dźwięki przekazywane w produkcjach audiowizualnych mogą być dla dorosłych inspiracją do poruszenia pewnych zagadnień z dziećmi i młodzieżą, którym z kolei film pomaga lepiej zrozumieć rzeczywistość.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dzieci powróciły do szkolnych ławek. Czego obawiają się nauczyciele?

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2021 08:00
Dziś, 31 maja, placówki oświatowe wznowiły działania stacjonarne. Oznacza to, że po długim oczekiwaniu nauczyciele i uczniowie mogli wrócić do klas i cieszyć się początkiem powrotu do rzeczywistości znanej przed pandemią. Oprócz ogromnych oczekiwań czy nadziei, moment ten może wzbudzić także lęk i niepokój wśród pedagogów, rodziców oraz przede wszystkim dzieci i młodzieży. Na co zatem zwracają uwagę nauczyciele? Jak rodzice i nauczyciele mogą pomóc dziecku w zadbaniu o kondycje fizyczną? I jakie rozwiązanie przygotowało Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z Akademią Wychowania Fizycznego? 
rozwiń zwiń