Polskie Radio Dzieciom

Jak wejść w nowy rok szkolny z pozytywnym nastawieniem?

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2022 21:53
Stres i niepewność – czy są nieodłącznym elementem początku roku szkolnego? Jeśli już się pojawiają, można je zminimalizować.  Oswojenie tematu szkoły jako konkretnej placówki, do której dziecko lada moment zacznie regularnie uczęszczać jest szczególnie istotne w przypadku uczniów klas pierwszych.
Uczniowie, którzy dopiero rozpoczynają edukację są najbardziej narażeni na stres i niepewność.
Uczniowie, którzy dopiero rozpoczynają edukację są najbardziej narażeni na stres i niepewność. Foto: shutterstock.com/Evgeny Atamanenko

Uczniowie, którzy dopiero rozpoczynają edukację są najbardziej narażeni na stres i niepewność. Wiele się w ich życiu zmieni – nie tylko sposób, w jaki będą spędzać znaczną część dnia, ale też otoczenie. Dobrze, aby pierwszak, który obawia się tego, co czeka na niego w szkole, mógł odwiedzić placówkę jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego, chociażby podczas zorganizowanego w tym celu dnia otwartego. 

Posłuchaj
59:55 2022_09_01 21_00_02_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa rodzica_1.09.2022_cz. 1

Dobrym sposobem na oswojenie dziecka ze szkołą jest skupienie się na kompletowaniu wyprawki szkolnej. Może to być jednocześnie pretekst do wielu rozmów na temat szkoły. „Niech to będzie zaplanowany proces, w którym rodzic będzie mógł poświęcić siebie i swoją uwagę tylko dziecku, jego potrzebom” – tłumaczyła na antenie Polskiego Radia Dzieciom Ewa Borowska. - Niech to będzie miło spędzony czas. Niech to będzie czas, w którym dziecko wybiera to, co mu się podoba, oczywiście zgodnie ze szkolnymi wytycznymi". 

Posłuchaj
58:42 2022_09_01 22_00_27_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa rodzica_1.09.2022_cz. 2

Początek roku to nie tylko czas, w którym rozpoczynają się zajęcia szkolne, ale i pozaszkolne. Uczniowie nie tylko uczą się i rozwijają, ale też szukają własnej drogi, dowiadują się, w jakiej dziedzinie czują się najlepiej. Często zdarza się tak, że jako rodzice chcemy dzieciom w tym wyborze zainteresowań pomóc. Oczywiście możemy, jednak niczego nie narzucając, a pokazując, jakie korzyści w przyszłości może przynieść im pójście w danym kierunku. Dziecko, które z zamiłowaniem gra na komputerze, może zechcieć zostać informatykiem. Być może nie zdaje sobie nawet sprawy, ile informatyka ma wspólnego z matematyką.   

Audycja: Strefa rodzica
Prowadzi: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: Ewa Borowska – nauczycielka  z pasją, logopeda i terapeutka, Daniel Olkowski – nauczyciel, twórca Olimpijskiego Koła Informatycznego
Data emisji: 01.09.2022
Godzina emisji: 21:00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Czytaj dalej:
Jak stworzyć lepszą edukację wykorzystując naukę o rozwoju?
Niezwykli wychowawcy. Jak budować u dziecka nastawienie na rozwój?

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Niezwykli wychowawcy. Jak budować u dziecka nastawienie na rozwój?

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2022 15:24
Dobry nauczyciel to taki, który jest świadomy siebie, swoich mocnych stron oraz tego, nad czym powinien popracować. Ma przy tym ogromny szacunek do wszystkich i jednocześnie pokorę, która wynika ze świadomości, że nie posiada monopolu na rację. Stosuje się przy tym do zasady, że nie ma edukacji bez relacji. Oprócz podstawy programowej nauczyciel ma realizować potrzeby uczniów oraz budować ich samoocenę i przygotować do świata, w którym liczą się kompetencje i umiejętność radzenia sobie z niepewnością.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Sytuacja edukacyjna - jak stworzyć odpowiednie warunki do nauki i rozwoju

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2022 11:48
Wiele mówi się o tym, że mózg uczy się przez doświadczenie. To stwierdzenie należy jednak doprecyzować, gdyż mózg uczy się cały czas i nieustannie doświadcza. To, czego będzie uczył się w szkole zależy w dużej mierze od tego, w jakiej sytuacji zostanie postawiony. Czy rzeczywiście się czymś zainteresuje i zechce pogłębiać wiedzę w tym kierunku? A może nauczy się odpisywać prace domowe i ściągać na sprawdzianach. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak stworzyć lepszą edukację wykorzystując naukę o rozwoju?

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2022 23:19
Bardzo często na grupach o edukacji domowej (i nie tylko na tych) pada pytanie – jak się uczyć. Jakie sposoby, metody, pomysły się sprawdzają, a jakie nie. Jeżeli jesteś rodzicem, to pewnie takie pytania też przebiegają Ci przez głowę. Jak pomóc dziecku się uczyć? Jak nauczyć go uczenia się?
rozwiń zwiń