Polskie Radio Dzieciom

"Budząca się szkoła" zawitała do przedszkola

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2023 12:04
W "Budzącej się szkole" nie ma programu. – Nie mamy programu, który możemy zaproponować szkołom, bo chcemy propagować autonomię. Jeśli uczniowie mają mieć w szkole autonomię, to nie możemy narzucić programu nauczycielom. To byłby paradoks – wyjaśniła Marzena Żylińska – Drogowskazem jest jednak tworzenie szkół, które będą nie tylko miejscem przyjaznym, ale też miejscem efektywnej nauki. "Budząca się szkoła" pokazuje więc, jak w szkole mogłoby być w ramach obowiązującego systemu prawnego. 
mat. ilustracyjne
mat. ilustracyjneFoto: shutterstock.com

Niewiele osób wie, że nauczyciel musi wystawić uczniowi tylko jedną ocenę cyfrową w ciągu roku szkolnego, a rozporządzenie z 22 lutego 2019 roku mówi, jakie kryteria mają spełniać oceny bieżące: mają informować ucznia o tym, co zrobił dobrze, co źle i jak to poprawić. Jak zauważyła gość Polskiego Radia Dzieciom, żadna cyfra nie spełnia kryteriów oceniania bieżącego. Jak wynika z przepisów prawa oświatowego, ustalanie oceny na koniec roku nie może być wyciąganiem średniej. Te przepisy dotyczą wszystkich szkół. 

Posłuchaj
59:45 2023_03_16 21_00_23_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 "Budząca się szkoła" w przedszkolu_Strefa Rodzica 16 marca 2023

Chęć poznawania świata i dowiadywania się nowych rzeczy jest wpisana w ludzką naturę i wcale nie trzeba do tego zmuszać, jednak mózg nie został stworzony do nauki poprzez siedzenie, słuchanie i reprodukowanie wiedzy, jak odbywa się to w większości szkół. – Człowiek musi być autonomiczny, móc kierować się swoją ciekawością, uczyć się poprzez własną aktywność – podkreśliła inicjatorka ruchu "Budząca się szkoła". 

–  Ludzie , którzy są uzależnieni od kar i nagród, przyzwyczaili się do tego już w przedszkolu – zauważyła – Tak się dzieci uczy, że za dobre zachowanie jest nagroda, a jeśli zachowujesz się nie tak, np. płaczesz albo wszystkiego nie zjadłeś, to dostaniesz karę. Nie można dzieci uczyć, że zawsze jest coś za coś – tłumaczyła Marzena Żylińska. Pamiętajmy przy tym, że dzieci uczą się głównie przez zabawę. Ponadto to właśnie w przedszkolu kształtuje się większość cech młodego człowieka. 

"Budząca się szkoła" w przedszkolu

W dniu 3.02.2023 do idei "Budzącej się szkoły" dołączyło pierwsze w Polsce przedszkole – Niepubliczne Przedszkole Kot Filemon w Puławach. Placówka realizuje swoje autorskie założenia oparte o misję "Budzącej się szkoły". Oprócz kolorowania, w przedszkolu pojawiły się zajęcia z robotyki i zajęcia kulinarne. 

Więcej o kreatywnych działaniach i innych założeniach "Budzącej się szkoły" wprowadzonych po raz pierwszy w przedszkolu opowiedziała w Strefie Rodzica dyrektor placówki, Ewa Skorobogata. Zapraszamy do wysłuchania załączonej audycji.

Audycja: Strefa Rodzica
Prowadzi: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: Marzena Żylińska – specjalistka z zakresu neurodydaktyki, metodyk, inicjatorka ruchu "Budząca się szkoła", Ewa Skorobogata - Dyrektor Niepublicznego Przedszkola Kot Filemon w Puławach
Data emisji: 16.03.2023
Godzina emisji: 21:00

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00

Czytaj dalej:
Dziecko z pasją, a nie z paskiem
Jak stworzyć lepszą edukację wykorzystując naukę o rozwoju?

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych i na platformie podcasty.polskieradio.pl.

Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali! 

Zobacz także
Czytaj także

Jak wspierać pierwszoklasistów? Podpowiada psycholog

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2021 13:54
Pójście do pierwszej klasy szkoły podstawowej jest ogromną zmianą nie tylko dla dziecka, ale też i całej rodziny. W odróżnieniu od przedszkola, gdzie jedną z największych trudności stanowiło rozstanie z maluchem i zostawienie go pod opieką innego dorosłego, w tym wypadku główny temat stanowi adaptacja dziecka do nowego środowiska i obowiązków. O tym, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i pomóc swojemu dziecko opowiedziała w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, Marta Chrościcka, psycholog i terapeutka dzieci i rodzin.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szkoła na nowo. Istotne zmiany w statucie

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2022 13:51
W jaki sposób przeprowadzić szkolne zebranie, by nie było ono jedynie przykrym obowiązkiem dla obu stron? Jak powinny wyglądać relacje między nauczycielem a rodzicem? Jaką rolę w życiu szkoły pełni rada rodziców? Na te i inne pytania odpowiedziały w czwartkowej Strefie Rodzica Anna Szulc, autorka książki "Nowa szkoła" i współautorka "Statutu nieumarłego" oraz Eliza Kasprowicz z prezydium rady rodziców.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szkoły w Polsce i na świecie. Od kogo powinniśmy się uczyć? 

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2022 14:16
Czy edukacja w Polsce różni się od edukacji w innych krajach europejskich i na świecie? Na to pytanie odpowiedziała w audycji Strefa Rodzica Oktawia Gorzeńska, autorka książki projekt zmiany od frustracji do satysfakcji w pracy w szkole. Czy właściwie istnieje szkoła idealna? Jakie warunki powinna spełnić, by zbliżyć się do ideału? 
rozwiń zwiń