Wyniki badań pokazują, że nie jest dobrze, a największy problem stanowi historia najnowsza. Uczniowie przyznają, że w ogóle się jej nie uczą, ponieważ edukacja w szkołach kończy się zwykle na drugiej wojnie światowej. Wiedza, nawet jeśli jest, to bardzo chaotyczna i nieuporządkowana oraz taka, która nie łączy się w całość, ponieważ młodzież jako miejsce zdobywania wiedzy historycznej traktuje przede wszystkim internet i gry komputerowe.
59:32 2023_05_31 21_00_25_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Młodzież kontra historia. Wyniki raportu "Edukacja dla pamięci"_Strefa Rodzica 31 maja godz. 21:00
Natłok informacji, z którym młodzież ma do czynienia w przestrzeni internetowej nie jest wiedzą, ponieważ wiedza to zdolność analizowania, myślenia i wyciągania wniosków. - Użyłbym hipotezy, że jest to kwestia poznawania świata poprzez media społecznościowe, przez internet, który sam jest w sobie chaosem, gdzie nie ma hierarchii, gdzie nie ma wiarygodności, gdzie nikt nam tego nie układa, tylko właściwie gdzie się kliknie, tam się idzie i to jeszcze za sprawą algorytmów, które pasują do preferencji - mówił na antenie Polskiego Radia Dzieciom Piotr Legutko.
⁃ Te badania są dobrym punktem wyjścia do tego, żeby przeprowadzić analizę - Konkluzją jest, że edukacja jest przeładowadowana informacjami, natomiast nie uczy myślenia, a historia jest po to, żeby uczyć myślenia - tłumaczył Adam Hlebowicz - Historia jest doświadczeniem poprzednich pokoleń Polaków czy innych narodów. Te doświadczenia, które były kiedyś, możemy wykorzystywać do działań bieżących czy nawet planowania tego, co będzie w przyszłości, uczyć się na błędach albo wyciągać mądre wnioski z tego, co się nam udało.
- Na pewno bardzo mocno w tych badaniach widać, że taka nauka poprzez przeżycie, doświadczenie jest bardzo potrzebna - mówił o muzeach i innych miejscach związanych z historią Piotr Legutko, szef TVP Historia. Z kolei Łukasz Klozy, który jest nauczycielem historii zachęca, by mówić nie tylko o wielkich postaciach z podręcznika, ale też o lokalnych bohaterach i najbliższej obszarem historii, która może wydawać się młodzieży bardziej przystępna. Nadzieje w osiągnięciach całej klasy gość Strefy Rodzica pokłada zaś w dużym stopniu w uczniach, którzy wyróżniają się wiedzą historyczną na tle grupy. To właśnie oni mogą wiele przekazać pozostałym.
Więcej o raporcie "Edukacja dla pamięci", o wynikach, a także o tym, co zrobić, by młodzież interesowała się historią w załączonej audycji. Zapraszamy do wysłuchania!
Audycja: Strefa Rodzica
Prowadzi: Agata Puścikowska
Gość: Piotr Legutko - dziennikarz, publicysta, wykładowca, Łukasz Klozy - historyk, Adam Hlebowicz - dziennikarz i historyk.
Data emisji: 31.05.2023
Godzina emisji: 21:00
Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00.
Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje kilkadziesiąt premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.
Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam!
Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych.
---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---
Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali!