Polskie Radio Dzieciom

Kodowanie i programowanie. Jak się tego nauczyć? Europejska inicjatywa społeczna "Codeweek"

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 21:05
Naukę kodowania można rozpocząć już w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Na początku odbywa się ona w formie zabawy, jednak już wtedy uczy logicznego, kreatywnego i analitycznego myślenia. Dzieci poznają wówczas także kompetencje w postaci sprawczości, którą wykorzystuje się w ciągu całego życia. Dla wszystkich osób, które chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z kodowaniem powstała coroczna, europejska inicjatywa społeczna CodeWeek, w której Polska jest liderem. O jej przebiegu i kodowaniu opowiedzieli w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Aleksandra Zacharska, koordynatorka i promotorka CodeWeeka w Polsce, Anna Świć, ekspertka edukacyjna i ambasadorka EduSense oraz Krzysztof Jaworski, trener ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Obecnie dziewczyny stanowią około 13 procent wszystkich osób studiujących na kierunkach informatycznych
Obecnie dziewczyny stanowią około 13 procent wszystkich osób studiujących na kierunkach informatycznychFoto: AlesiaKan/ shutterstock

Z roku na roku kodowanie staje się coraz bardziej popularne. Celem CodeWeeka, który w tym roku odbywa się w dniach 9-24 października, jest promocja programowania oraz zachęcenie innych do zgłaszania własnych inicjatyw związanych z kodowaniem. W zeszłym roku takich inicjatyw powstało ok. 20,000 w całej Polsce.  – Jedną z głównych myśli właśnie Europejskiego Tygodnia Kodowania jest to, że "Coding jest dla każdego" i że te zgłaszane przez uczestników CodeWeek inicjatywy mogą być zarówno jakimiś krótkimi wydarzeniami, takimi jak zabawy w z dzieciakami w przedszkolu, jak i mogą być większymi przedsięwzięciami, jak np. nawet międzynarodowe czasami konferencje dotyczące korzyści płynących z programowania – powiedziała Aleksandra Zacharska. 

Posłuchaj
59:07 2021_10_11 20_59_59_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 11 października godz. 21:00

W świecie kodowania dużą rolę odgrywa matematyka. Jeśli np. w programie powtarzamy kilka razy tę samą sekwencję, działamy na mnożeniu. Z kolei chcąc stworzyć duszka poruszającego się z jednego punktu do drugiego, także działamy na liczbach. Z programowaniem łączy się także tworzenie muzyki oraz animacji. W sytuacji, kiedy dziecko lubi chodzić do lasu i słuchać śpiewu ptaków, możemy poszukać ich zdjęć, a następnie użyć ich do stworzenia w programie historii z nimi w roli głównej. Zamiast śpiewu ptaków możemy natomiast wykorzystać głosy np. dziecka i rodzica, a następnie je podłożyć oraz dodać komiksowe chmurki z tekstem.

W ramach CodeWeeka przygotowane zostały dwa ogólnodostępne webinary: "Scratch i sztuczna inteligencja w teatrze lalek" dla dzieci w wieku 9-12 lat oraz "Sesja treningowa ze sztuczną inteligencją" dla dzieci w wieku 12-14 lat. Pierwsza inicjatywa dotyczy sztucznej inteligencji, która rozpoznaje twarz, dzięki czemu możemy kreować własnych bohaterów. Postaci te możemy  zaprogramować, by przybierały np. odpowiednie wyrazy twarzy, a następnie tworzyć historie. Z kolei sesja treningowa wykorzystuje sztuczną inteligencję do odczytywania ruchu naszego ciała, co pozwala zostać np. dyrygentem. Poprzez analizę kierunku i szybkości ruchów możemy decydować w jakim tempie będzie odtwarzany utwór. 

Posłuchaj
59:18 2021_10_11 21_59_45_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 11 października godz. 22:00

Przeważająca część inicjatyw skierowana jest do dzieci w edukacji wczesnoszkolnej lub przedszkolnej. EduSense przygotowuje m.in. scenariusze zabaw do nauki z dziećmi, do których nie jest potrzebny komputer, lecz np. flamastry lub kolorowe kartki. To dlatego, ponieważ zajęcia w tak młodym wieku odbywają się inaczej, gdyż dzieci uczą się głównie poprzez ruch i zabawę. – To będą bardziej aktywności nastawione na rozwój logicznego myślenia, takie specyficzne myślenie, dostrzeganie pewnych schematów, ale to też będzie pokazywanie dziecku, że to, co robi wpływa na kolejne jakieś działania; że jedno wynika z drugiego – zaznaczyła Anna Świć. W ramach CodeWeeka powstała także inicjatywa, która uczy dzieci programowania w formie 10 propozycji zajęć, które skupiają się na rozwijaniu 5 wybranych kompetencji.

W momencie, gdy kończy się CodeWeek stajemy się częścią pewnej społeczności oraz jesteśmy wyposażeni nie tylko w kompetencje programowania, ale też umiejętności pozwalające ukazywać swoją wizję świata w czytelny sposób. Wiele materiałów, które powstają w związku z Europejskim Tygodniem Kodowania są także wykorzystywane później oraz dostępne na stronie internetowej, razem z kalendarzem wydarzeń. 

---> SŁUCHAJ POLSKIEGO RADIA DZIECIOM <---

Audycja: Strefa rodzica
Prowadził: Marcin Perfuński
Gość: Aleksandra Zacharska, koordynatorka i promotorka CodeWeeka w Polsce, Anna Świć, ekspertka edukacyjna i ambasadorka EduSense oraz Krzysztof Jaworski, trener ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Data emisji: 21.05.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Jak wykorzystać plan daltoński w nauce i gotowaniu razem z dziećmi?

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2021 14:56
Rodzice, którzy chcieliby, aby ich dzieci odstąpiły od tradycyjnego systemu edukacji mogą wypróbować alternatywną metodę nauczania zwaną planem daltońskim. Jego popularność wynika m.in. z indywidualnej organizacji pracy oraz pobudzania samodzielności zarówno w działaniu i myśleniu. Koncepcję planu daltońskiego można wykorzystać także w kuchni, gotując z dziećmi, o czym w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom opowiedziała Agata Ostrowska, współautorka książki "Henio gotuje, czyli plan daltoński na talerzu".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przedszkole - ważny przystanek w życiu dziecka. Rozmowa z terapeutką

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2021 12:24
Chociaż nie ma obowiązku przedszkolnego, miejsce to jest dla malucha pierwszym przystankiem w drodze do wkraczania i poznawania świata. Co więcej, w trakcie pierwszych lat życia następuje znaczący rozwój dzieci w wielu aspektach. Kształtują się wtedy m.in. możliwości intelektualne człowieka, wrodzone predyspozycje oraz zdolność uczenia się. W związku z tym, obecność dzieci w przedszkolu wpływa na ich dojrzewanie, o czym w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, opowiedziała Dorota Lubas, terapeutka i pedagog.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dziecięce poczucie własnej wartości. Jak je zbudować?

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2021 15:12
Wielu ludzi zmaga się z niskim poczuciem własnej wartości. Co więcej, często zdanie innych osób na nasz temat sprawia, że nasza wiara w siebie maleje, nawet jeśli się z nim nie zgadzamy. Im dłużej żyjemy w takim przekonaniu, tym więcej pracy musimy później włożyć w podbudowanie samooceny i wiarę w swoje umiejętności i możliwości. Chcąc zadbać o poczucie wartości dzieci i ich rodziców powstała książka "Jesteś ważny, Pinku!", o której w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" opowiedziała jej współautorka, Urszula Młodnicka-Kornaś.
rozwiń zwiń