Polskie Radio Dzieciom

Zajęcia techniki w szkołach – teoria czy praktyka?

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2022 12:10
Zajęcia techniki różnią się w zależności od szkoły, w której są prowadzone. W wielu placówkach stałym punktem programu zajęć z techniki, które prowadzone są tylko do szóstej klasy jest przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową, szycie czy materiałoznawstwo. W wielu przypadkach większy nacisk kładziony jest na zajęcia teoretyczne, a zamiast w pełni wyposażonej pracowni technicznej, uczniowie mają do dyspozycji ławki i zeszyty. 
W audycji Polskiego Radia Dzieciom o zajęciach techniki w szkołach
W audycji Polskiego Radia Dzieciom o zajęciach techniki w szkołach Foto: IAR/ Łukasz Kowalski

Alternatywą dla techniki teoretycznej  jest oczywiście praktyka, ale czy to jest aby na pewno bezpieczne? – Dzieci są bardzo ostrożne – zapewnił nauczyciel techniki z SP 27 w Gdańsku, Adam Perzyński – W naszej szkole udało się zrobić podział na grupy, czyli ja mam na swoich zajęciach 12-15 osób i to jest bardzo duży plus, bo po pierwsze z każdym uczniem mogę pracować indywidualnie, po drugie jest to bezpieczne. Każdego ucznia mam na oku, natomiast kiedy oni wiedzą, że mogą wziąć narzędzia i robią swoje projekty, to są bardzo ostrożni, tylko trzeba im zaufać.  

Posłuchaj
58:15 2022_11_24 21_00_49_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Zajęcia techniki w szkołach – teoria, a może praktyka?_Strefa Rodzica 24 listopada godz. 21:00

Posłuchaj
59:12 2022_11_24 22_00_20_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Zajęcia techniki w szkołach – teoria, a może praktyka?_Strefa Rodzica 24 listopada godz. 22:00

Podczas takich zajęć to wyobraźnia jest na pierwszym miejscu i towarzyszy każdemu projektowi. Uczniowie już na wstępie dostają komunikat, że mogą się mylić, a dostrzeżenie i poprawienie błędu to prawdziwy sukces. – Można wprowadzać architekturę do bardzo wielu przedmiotów, mogą to robić również nauczyciele – wyjaśniła na antenie Polskiego Radia Dzieciom Anna Komorowska, autorka "Zabaw architektonicznych" – architektura jako konstruowanie, budowanie może pojawić się na technice. 

- W podstawie programowej, nawet w zakresie techniki jest taki punkt, jak rozwijanie kreatywności technicznej, co daje ogromne pole do popisu. Jest inżynieria materiałowa, w której możemy zahaczać o bardzo bliskie dzieciom, współczesne, osadzone w ich rzeczywistości materiały i rozwiązania – powiedziała w Strefie Rodzica Dominika Szulc, pracująca w warszawskim ośrodku Uniwersytet Dzieci – Naprawdę widzę szansę na to, żeby ten przedmiot odnosił się bezpośrednio do życia codziennego uczniów.  

Więcej o tym, jak lekcje techniki wyglądają we współczesnych szkołach, a także o tym, jak wyglądać powinny w audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom.
Zapraszamy do wysłuchania! 

Audycja: Strefa Rodzica

Prowadzi: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Gość: Adam Perzyński - nauczyciel techniki, dyrektor SP 27 w Gdańsku, gdzie jest prawdziwa szkolna "warsztatownia", Anna Komorowska, autorka "Zabaw architektonicznych", architekt, Dominika Szulc- na co dzień pracuje w warszawskim ośrodku - Uniwersytet Dzieci

Data emisji: 24.11.2022

Godzina emisji: 21:00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00. 

Czytaj dalej:

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych i na bezpłatnej platformie podcasty.polskieradio.pl.


Zobacz także
Czytaj także

Edukacja plastyczna - jak wpływa na rozwój dziecka?

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2022 11:20
Aktywność plastyczna jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka. Mowa tu przede wszystkim o zakresie małej motoryki, integracji sensorycznej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, a także o uwadze, wyobraźni i kreatywności. Zajęcia plastyczne mają również aspekt poznawczy i wychowawczy oraz walor terapeutyczny. To tylko niektóre z korzyści, jakie płyną z zajęć plastycznych. Aby czerpać z nich w pełni, ważna jest odpowiednio przeprowadzona edukacja plastyczna – zarówno w szkole, jak i poza nią. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Świat widziany oczami dziecka. Jak obudzić w sobie fascynację życiem?

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2022 23:03
Widzieć świat oczami dziecka – czy jesteśmy jeszcze w stanie przypomnieć sobie, jak to jest? W powrocie do dziecięcego zachwytu nad światem może pomóc nam medytacja. Autor książki "Zachwyć się. Naucz się medytować od wielkich filozofów" definiuje medytację jako stan, w którym budzi się fascynacja, a usypia rządza.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Edukacja plastyczna w szkole i poza nią. Jak powinna wyglądać?

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2022 08:00
Większość dzieci rozpoczyna swoją aktywność artystyczną we wczesnym dzieciństwie, często na długo przed tym rozpoczęciem przygody ze szkołą czy nawet przedszkolem. O tym, jak powinna wyglądać edukacja plastyczna oraz jaką jej część powinna stanowić własna ekspresja dziecka, a jaką poznawanie historii sztuki w audycji "Strefa Rodzica" na antenie Polskiego Radia Dzieciom, której gościniami były Beata Grzeszczuk-Nędza – ekspertka w dziedzinie edukacji plastycznej oraz profesor Urszula Szuścik z Instytutu Pedagogiki wydziału Sztuk i Nauk o Edukacji na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. 
rozwiń zwiń