Polskie Radio Dzieciom

Jak rozwijać w dzieciach kompetencje przyszłości. Gdzie szukać możliwości?

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2023 10:10
Jakiś czas temu Centrum Nauki Kopernik zapytało uczniów ostatnich klas podstawówek, jakie lekcje w programie szkolnym byłyby ich zdaniem najcenniejsze. Okazało się, że te dotyczące przyszłego życia - czyli świata, który nadejdzie dopiero wtedy, gdy sami będą wchodzić w dorosłość. 

Młodzi ludzie czują, że już teraz powinni nabywać kompetencje przyszłości. Jednocześnie dają sygnał, jakie braki w obecnej edukacji dostrzegają. By wspomnianych kompetencji się uczyć, najpierw trzeba je zdefiniować, usystematyzować i wpisać w program nauczania.  

Dr Ilona Iłowiecka-Tańska odpowiada za prace badawczo-rozwojowe w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego. – My sobie wyobrażaliśmy naszą przestrzeń jako taki ekosystem, w którym dzieją się wszystkie procesy od wymyślenia do pokazania gotowego produktu sponsorom, partnerom biznesowym, nauczycielom – mówiła na antenie Polskiego Radia Dzieciom. 

Posłuchaj
59:33 2023_04_03 21_00_43_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Jak rozwijać w dzieciach kompetencje przyszłości?_Strefa Rodzica 3 kwietnia 2023

 

To najnowsza inicjatywa Centrum Nauki Kopernik, która została uruchomiona w ostatni dzień marca. Nowoczesny, dwupiętrowy budynek jest miejscem prowadzenia interdyscyplinarnych prac łączących świat edukacji, psychologii, socjologii, biologii czy chemii oraz nowych technologii i nauk inżynieryjnych. Co ciekawe, w pewnym etapie badań będą mogły uczestniczyć również dzieci i tym samym przyczynić się być może do ważnych odkryć naukowych. 

– Na świecie istnieje gigantyczna ilość wiedzy naukowej, zwłaszcza z obszarów psychologii, dotyczących procesu uczenia się. Szansa, którą chcemy wykorzystać w pracowni polega na tym, że my mamy miejsce, gdzie to wszystko jest razem połączone jeszcze kompetencjami inżynierów – wyjaśnił gość PRD –  Możemy to zgrabnie skomponować w dobry proces badawczo-rozwojowy, który sprawia, że te rozwiązania przynoszą takie rezultaty, na jakich nam zależy, czyli rozwijają kompetencje przyszłości.

Czym są kompetencje przyszłości i jak uczyć ich dzisiaj?  Skąd wiemy jak będzie wyglądał świat za kilka dekad? W jaki sposób możemy wpływać na jego kształt? Jak pomoże w tym Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego? Odpowiedzi na te i inne pytania w audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom. Zapraszamy do wysłuchania.

Audycja: Strefa Rodzica

Prowadzi: Marcin Perfuński

Gość: dr Ilona Iłowiecka-Tańska, kierowniczka badań w Centrum Nauki Kopernik

Data emisji: 03.04.2023

Godzina emisji: 21:00


Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00.

Czytaj dalej:

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Kodowanie i programowanie. Jak się tego nauczyć? Europejska inicjatywa społeczna "Codeweek"

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 21:05
Naukę kodowania można rozpocząć już w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Na początku odbywa się ona w formie zabawy, jednak już wtedy uczy logicznego, kreatywnego i analitycznego myślenia. Dzieci poznają wówczas także kompetencje w postaci sprawczości, którą wykorzystuje się w ciągu całego życia. Dla wszystkich osób, które chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z kodowaniem powstała coroczna, europejska inicjatywa społeczna CodeWeek, w której Polska jest liderem. O jej przebiegu i kodowaniu opowiedzieli w Polskim Radiu Dzieciom w audycji "Strefa Rodzica" Aleksandra Zacharska, koordynatorka i promotorka CodeWeeka w Polsce, Anna Świć, ekspertka edukacyjna i ambasadorka EduSense oraz Krzysztof Jaworski, trener ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Myślenie krytyczne - czy to kompetencja przyszłości?

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2022 10:54
Osoby myślące w sposób krytyczny to osoby świadome i współodpowiedzialne nie tylko za siebie, ale także za społeczeństwo, w którym funkcjonują. Myślenie krytyczne powinno rozpocząć się już na etapie szkoły, żeby uczniowie w przyszłości posiadali kompetencje przygotowujące do świata biznesu, radzenia sobie z trudnościami i osiągania sukcesów, ale też tworzenia społeczeństwa obywatelskiego. Od czego zacząć? O tym w audycji "Strefa rodzica" w Polskim radiu Dzieciom. Zapraszamy!
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czego potrzebują dzieci, by rozwinąć krytyczne myślenie?

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2022 19:06
Wakacje to przestrzeń wolności, która pozwala dzieciom myśleć nie tak, jak wymagają tego nauczyciele, szkoła czy cały system, ale w sposób, jaki same uważają za słuszny. Wolność w myśleniu jest jednym z fundamentów myślenia krytycznego, o którym mówił w audycji "Strefa rodzica" na antenie Polskiego Radia Dzieciom Artur Negri. Czym jest krytyczne myślenie? Jaka jest jego definicja? Czy ono jest potrzebne naszym dzieciom? Czy jest potrzebne nam dorosłym? Mamy je w sobie od urodzenia czy należy je wypracować? Po co myślenie krytyczne w życiu codziennym?  
rozwiń zwiń
Czytaj także

System patologicznego posłuszeństwa – jak się z niego uwolnić?

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2022 12:49
W rodzinnym domu dowiadujemy się, że w zasadzie jako dzieci głosu nie mamy i dla własnego dobra powinniśmy być posłuszni rodzicom. W szkole jesteśmy nieustannie obserwowani, oceniani i musimy bezrefleksyjnie wykonywać polecenia nauczyciela, którego autorytetu nie można podważać. W życiu zawodowym mamy zaś nad sobą przełożonego, któremu zdajemy raporty z wykonanej pracy, a gdy uda się nam skończyć ją wcześniej, to nie odpoczywamy, tylko narzucane są nam kolejne obowiązki. 
rozwiń zwiń