Do bankomatu ze słuchawkami
Do „mówiącego” bankomatu można przypiąć słuchawki i posłuchać koniecznych do obsługi maszyny informacji. Tego typu udźwiękowione urządzenia do wypłaty gotówki funkcjonują z powodzeniem w Stanach Zjednoczonych i wielu krajach europejskich. - Najwyższy czas, żeby pojawiły się też w Polsce - uważa Tomasz Strzymiński.
Strzymiński promuje w Polsce technikę audiodeskrypcji czyli uzupełniającego opisu słownego m.in. dla filmów i spektakli teatralnych. Dzięki niemu „przemówiły” białostockie autobusy, a teraz namawia on polskich bankowców na udostępnienie dźwiękowych bankomatów. - Sama klawiatura z oznaczonymi wypukłymi znakami przyciskami nie wystarczy. Wiele informacji, koniecznych do wykonania operacji w bankomacie, pojawia się w postaci napisów na ekranie, a te trzeba najpierw zobaczyć – wyjaśnia Tomasz Strzymiński.
Dzisiaj sytuacja wygląda tak, że nawet w dużych miastach osoby niewidome praktycznie nie mają dostępu do swoich pieniędzy poza godzinami pracy oddziałów banków. Często są zmuszone udostępniać swoje prywatne dane przypadkowym osobom na ulicy czy w galerii handlowej, prosząc o pomoc w wypłacie gotówki ze zwykłego bankomatu.
W sprawie dostosowania bankomatów dla potrzeb osób niewidomych Rzecznik Praw Obywatelskich wystosował oficjalne pismo do Związku Banków Polskich. ZBP obiecał zająć się tym problemem, a konkretne decyzje powinny zapaść już w listopadzie.
Jak to działa w innych krajach?
Mówiące bankomaty najwcześniej zaczęto instalować w USA i Australii. W Europie palmę pierwszeństwa we wprowadzaniu rozwiązań dla niewidzących klientów dzierżą Northern Bank i związany z nim bank Clydesdale. Mówiące bankomaty z technologią Text to Speach stworzoną przez Phoenix Interactive zadebiutowały w 2005 r. w Balfaście i Glasgow.
W marcu zagadał po raz pierwszy austriacki bankomat w Grazu w jednej z filii banku Reiffeisen ( RLB Steiermark). Natomiast w lipcu 2008 r. Credit Swiss udostępnił dla swoich szwajcarskich klientów ponad dwieście mówiących bankomatów, dodajmy, że mówiących w kilku językach: niemieckim, włoskim, francuskim i angielskim (z opcją wyboru).
Pojawiają się też inne usługi, mające ułatwić życie niewidzącym klientom banków na całym świecie. Szwajcarscy klienci Credit Swiss, brytyjscy klienci banku Halifax oraz austriaccy - Bawagu mogą zamówić wyciągi bankowe w wersji brajlowskiej. Dostęp do najważniejszych usług bankowych jest coraz częściej dostępny przez telefon i internet. Banki, które dbają o swoich niepełnosprawnych klientów, zamawiają projekty stron internetowych „bez barier”, aby mogły one być sczytywane za pomocą czytnika ekranu albo oprogramowania powiększającego. Dokonywanie transakcji online znacznie ułatwia podpis elektroniczny.
Agnieszka Labisko