Planetarny osesek

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2008 10:35
Astronomowie odkryli najmłodszy system planetarny we wszechświecie.

Astronomowie odkryli najmłodszy system planetarny we wszechświecie. Jest on o tyle ciekawy, że wciąż jeszcze zachodzą w nim procesu formowania. Daje to badaczom niepowtarzalną możliwość podpatrzenia, jak rodzą się planety.

Planety powstają z wirujących dysków gazu i pyłu, które tworzą się wokół nowopowstałych gwiazd. Tak właśnie narodziły się wszystkie układy planetarne – łącznie z naszym Układem Słonecznym. Każdy ze znanych dotąd układów planetarnych był jednak dosyć wiekowy – wystarczy przypomnieć, że nasz ma już 4,6 miliarda lat. Dlatego wielu procesów, jakie doprowadziły do ich uformowania się, trzeba było po prostu się domyslać. W porównaniu z nim 10 milionów lat, które ma planeta krążąca wokół gwiazdy Hydra, bo o niej mowa, to rzeczywiście wiek oseska. I jak nigdy przedtem, astronomowie mogą oglądać, jak ten osesek "dorasta".

Niemiecki zespół badawczy pod kierownictwem Johny’ego Setiawana z Instytutu Astronomicznego Maxa Plancka w Heidelbergu opublikował w Nature wyniki swoich badań nad młodziutkim układem gwiazdy Hydra. Piszą oni, że planeta TW Hydrae jest dziesięciokrotnie większa od największej planety naszego Układu, Jowisza; okrąża swoją gwiazdę w 3,5 dnia i znajduje się od niej w odległości 6 milionów kilometrów w wewnętrznej części pyłowego pierścienia.

Okazuje się, ze formowanie planet zachodzi dużo szybciej niż przypuszczali astronomowie, zanim gwiazda zdoła opróżnić pole dookoła siebie z różnych odłamków. – To pokazuje, że planety mogą powstać w ciągu zaledwie 10 milionów lat, zanim dysk zostanie oczyszczony przez gwiezdny wiatr i promieniowanie – piszą w Nature badacze. Układ Hydry znajduje się około 182 milionów km od Ziemi.

(ew)

Zobacz więcej na temat: astronomia

Kepler poszuka drugiej Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2009 13:01
NASA wysłała w kosmos najnowocześniejszy teleskop kosmiczny – Keplera. Jego misją będzie poszukiwanie planet takich jak Ziemia. W sobotę z Przylądka Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta Atlas II, która wyniosła na orbitę teleskop kosmiczny najnowszej generacji – obserwatorium Kepler.

Saturn kręci się szybciej

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2009 10:29
Astronomowie obliczyli nową prędkość rotacji Saturna.

Woda na Księżycu pochodzi z komet?

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2009 04:45
Trwają spekulacje, skąd właściwie się wziął lód na Księżycu.

Niebo jest pełne ziemi?

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2008 13:02
Astronomowie odkryli układ planetarny, w którym znajduje się glob niewiele większy od Ziemi.

Koniec Świata

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2010 16:07
Wszechświat będzie się rozszerzał, aż nastąpi tak zwany Wielki Chłód.

Zapłodnić gwiazdy

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2010 11:10
Nie wiemy, jak na Ziemi pojawiło się życie. Ale naukowcy wiedzą, jak zasiać je na innych planetach. I nie zawahają się tego zrobić. Czy słusznie?