Metan promienieje

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2010 06:57

Amerykańscy naukowcy opracowali nową metodę badań planet poza Układem Słonecznym. Przy użyciu ziemskiego teleskopu na jednej z takich planet wykryli rzadkie promieniowanie wysyłane przez obecny w atmosferze metan.

Atmosfery egzoplanet badane są od kilku lat. Do tej pory dzięki orbitalnym teleskopom na dwóch dużych gorących planetach wykryto między innymi wodę, metan, tlenek i dwutlenek węgla.

Obecne odkrycie jest podobne: na jednym z takich gorących gazowych olbrzymów, który jest od nas oddalony o 60 lat świetlnych, zaobserwowano metan. Jego promieniowanie jest takie samo jak to, które wysyła atmosfera Jowisza czy Saturna.

Nowość polega na tym, że odkrycia dokonano dzięki teleskopowi umieszczonemu na Ziemi, dokładnie na Hawajach. Użyto też nowatorskich ustawień teleskopu.

Zdaniem ekspertów, nowa technologia może być zastosowana w innych teleskopach, co powinno przyspieszyć badania atmosfer egzoplanet; a to jest kluczowe w poszukiwaniu na nich śladów życia.

Publikację amerykańskich naukowców zamieszcza prestiżowy tygodnik Nature.

Zobacz więcej na temat: dwutlenek węgla Hawaje kosmos

Wysyp planet

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2009 15:32
Dalszy, dynamiczny wzrost w wykrywalności planet. W ostatnim okresie liczba odkrytych poza-słonecznych ciał wzrosła o 30%.

A planety szaleją, szaleją...

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2009 14:44
Olbrzymie, gazowe planety w odległych układach słonecznych mają związki potrzebne do powstania życia.

Łowca asteroidów

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2010 09:54
Teleskop kosmiczny WISE zrobił pierwsze zdjęcia Drogi Mlecznej.

Zapłodnić gwiazdy

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2010 11:10
Nie wiemy, jak na Ziemi pojawiło się życie. Ale naukowcy wiedzą, jak zasiać je na innych planetach. I nie zawahają się tego zrobić. Czy słusznie?