Prywatny teleskop otworzy kosmos dla amatorów

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2011 08:00
W Polsce brakuje zaawansowanych teleskopów? Uczmy się od Kanadyjczyków - niedaleko Ottawy dzięki darowiznom sponsorów powstanie nowoczesny, a prywatny teleskop do użytku profesjonalistów i amatorów.

Organizator budowy największego teleskopu w Kanadzie, Frank Roy, jest coraz bliższy rozpoczęcia tego komercyjnego przedsięwzięcia.

Teleskop ma być prywatny, a Roy do jego  budowy musi zebrać jeszcze "tylko" 1,2 mln dolarów kanadyjskich. To niewiele, zważywszy, że dotychczas na budowę największego na świecie prywatnego obserwatorium Roy zebrał 4,5 mln dolarów - podaje agencja "The Canadian Press".

"One-Metre Initiative" (OMI) ma powstać ok. 120 km na zachód od stolicy Kanady, Ottawy. To nieco ponad 1,5 godziny jazdy samochodem z Ottawy i ok. 3 godzin z Toronto. Jak na swoich stronach internetowych podkreśla OMI, można dzięki temu liczyć na wielu zwiedzających. Jednocześnie jest to najbardziej na południe usytuowana część Kanady, gdzie obserwacji astronomicznych nie zakłócają światła miast.

Przedsięwzięcie będzie zaawansowane technologicznie. Możliwości obserwacji kosmosu mają być najlepsze w Kanadzie, a teleskop ma być dostępny dla astronomów na całym świecie. Do tego przedsięwzięcie ma być ekologiczne - zasilanie w energię elektryczną ma pochodzić z baterii słonecznych.

Ponieważ jest to przedsięwzięcie komercyjne, obserwatorium ma być finansowane nie tylko przez astronomów zamawiających dostęp do teleskopu, ale i przez turystów. Oprócz możliwości spojrzenia w kosmos przez zaawansowane narzędzie, centrum będzie oferowało wystawy dotyczące astronomii, kosmologii, a także indiańskiej wiedzy o gwiazdach. W kulturze Indian Algonkini (to ta grupa lingwistyczna, do której np. należeli Mohikanie czy Czarne Stopy) bardzo istotne są bowiem mity związane z nocnym niebem i gwiazdami - podkreśla na swoich stronach internetowych OMI. Plemiona indiańskie mieszkające na terenie dzisiejszej Kanady należą w dużej części właśnie do Indian Angonkini.

Budowa nowoczesnego teleskopu spotkała się z uznaniem nie tylko uniwersytetów. Jak na swoich stronach internetowych informuje OMI, w finansowanie włączył się jeden z największych kanadyjskich banków - Royal Bank of Canada. Zainteresowani udziałem w przedsięwzięciu mogą kupować akcje spółki - minimalny udział to tylko 10 tysięcy dolarów.

2010-2012: Polskie satelity zbadają kosmos

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2010 12:09
W latach 2010-2012 powstaną w Polsce pierwsze naukowe satelity, badające gwiazdy jaśniejsze od Słońca.

Niebo nad Warszawą

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2009 16:31
Futurystyczną grę rozegrano w wieżowcu Rondo 1 w samym centrum Warszawy. Akcja teatralna "Niebo nad Warszawą", której pomysłodawcą jest Centrum Nauki Kopernik, to fabularna gra astronomiczna w reżyserii Wojciecha Farugi, łącząca w sobie elementy teatralne, fabularne i naukowe.

Polskie Astro-Bazy: obserwatoria nowej generacji

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2010 17:38
W siedmiu miejscowościach regionu kujawsko-pomorskiego rozpoczęła się budowa Astro-Baz, nowoczesnych ogólnodostępnych obserwatoriów astronomicznych.

Teleskop Spitzera ma 7 lat!

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2010 08:00
Kosmiczny Teleskop Spitzera, którego głównym zadaniem jest badanie odległych obszarów Drogi Mlecznej, świętuje 7 urodziny.

10-latka odkryła supernową

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2011 10:00
Dziewczynka z Kanady jest najmłodszą osobą, która dokonała takiego odkrycia.