Fizycy obalają teorię, że neutrina są szybsze od światła

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2011 14:30
Międzynarodowy zespół fizyków, realizujących eksperyment ICARUS, przekonuje, że neutrina nie mogły być szybsze od światła. Wyniki ich "kontrbadań" opublikowano na stronie internetowej arXiv.org.
Fizycy obalają teorię, że neutrina są szybsze od światła
Foto: fot. sxc.hu

Fizycy realizujący eksperyment OPERA ogłosili we wrześniu, że neutrina (cząstki elementarne o znikomej masie, nieposiadające ładunku elektrycznego i poruszające się z prędkością bliską prędkości światła) wysłane z ośrodka badawczego CERN w Szwajcarii do odległego o 730 km podziemnego laboratorium we włoskim Gran Sasso, przybyły tam o 60 nanosekund wcześniej, niż tę samą drogę pokonałoby światło.

Wśród fizyków z miejsca zawrzało. Jeśli bowiem taki wynik jest możliwy, groziłby to podważeniem podstaw współczesnej fizyki - szczególnej teorii względności Alberta Einsteina, zgodnie z którą nic nie może przemieszczać się szybciej niż światło. Zasada ta jest jednym z fundamentów współczesnej nauki, m.in. kosmologii i fizyki cząstek.

Sceptyczni wydawali się sami uczestnicy eksperymentu OPERA, którzy nie podali oficjalnie wyników, nie mając dodatkowego potwierdzenia. Jednocześnie prosili innych fizyków o pomoc w wyjaśnieniu dziwnego wyniku. W ostatni piątek ogłosili jednak, że kolejny eksperyment - analogiczny, choć z wykorzystaniem nieco innych parametrów - dał wynik niezmiennie przeciwny teorii Einsteina.

ICARUS testuje neutrina

Teraz pojawiają się kolejne dane, ważne w kontekście kontrowersji wokół OPERY. Uczestnicy eksperymentu ICARUS (prowadzonego również w Gran Sasso) pracowali z wiązką neutrin z ośrodka CERN (podobnie jak ich koledzy z OPERY). Zmierzyli energię neutrin, które docierały do ich laboratorium. Ich wyniki "obalają interpretację wyników Opery o prędkości większej od prędkości światła" - twierdzą w swojej publikacji, zamieszczonej na stronie internetowej (http://arxiv.org/abs/1110.3763v2).

W swoim tekście fizycy powołują się też na wyniki dwóch amerykańskich fizyków, według których, gdyby neutrina z wiązki wysłanej z CERN pod Genewą pędziły do Gran Sasso z prędkością choć minimalnie większą od prędkości światła - powinny po drodze stracić większość swojej energii.

Sami zaś naukowcy z projektu ICARUS podają, że spektrum energii wiązki neutrin, które badali w swoim laboratorium, w pełni odpowiadała temu, czego można się spodziewać po cząstkach przemieszczających się z prędkością światła (ale nie szybciej).

Cytowany przez agencję Reuters fizyk z CERN i z amerykańskiego Fermilab, Tomasso Dorigo uznał, że publikacja naukowców zaangażowanych w projekt ICARUS jest "bardzo prosta i rozstrzygająca". Wynika z niej - pisze badacz - że „różnica między prędkością neutrin a prędkością światła nie może być tak duża, jak ta odnotowana przez autorów OPERY, i jest na pewno mniejsza niż ich wynik o trzy rzędy wielkości".

Naukowcy przygotowują też kolejne eksperymenty, np. w amerykańskim Fermilab i w japońskim ośrodku KEK, które być może pozwolą zweryfikować wrześniowe wyniki OPERY.

Zobacz więcej na temat: CERN Genewa Szwajcaria

Antymateria: to dlatego Wszechświat się rozszerza

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2011 15:20
W 1998 roku naukowcy ustalili, że Wszechświat ciągle sie rozszerza – i to coraz szybciej. Nie można tego wyjaśnić prostą inercją po Wielkim Wybuchu. Teorii było wiele. Najnowsza uważa, że to z powodu antymaterii.

Teleportacja nadchodzi. Kwanty już to robią

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2011 13:00
Naukowcom z Japonii i Australii udało się dokonać pierwszej udanej teleportacji. Próby podejmowano już wcześniej, ale nigdy jeszcze nie osiągniętego takiego przełomu jak tym razem.

Podróż w czasie i skoki w nadświetlną

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2011 20:45
Nauką wstrząsnęła informacja, że w CERN neutrina, czyli elementarne cząstki, poruszały się szybciej niż światło. To naprawdę wszystko zmienia. Dlaczego?

Rewolucji w fizyce raczej nie będzie

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2011 12:30
Nic nie wskazuje na to, że w naszym Wszechświecie są cząstki, które poruszają się szybciej niż światło.