Zdjęcia profilowe wstawiane na portale społecznościowe przez ludzi ze wschodniej i zachodniej kultury różnią się między sobą - wynika z badania opublikowanego w "International Journal of Psychology".
Naukowcy przeanalizowali fotografie umieszczane w internecie przez użytkowników popularnego serwisu Facebook. Okazało się, że osoby pochodzące ze Stanów Zjednoczonych i innych krajów zachodnich decydowały się na zdjęcia, które przedstawiały ich twarze w zbliżeniu. Natomiast mieszkańcy państw położonych we wschodniej Azji woleli fotografie oddalone, które zawierały więcej tła.
Wyniki nie są zaskakujące, gdyż potwierdzają rezultaty uzyskane w poprzednich badaniach dotyczących wpływu czynników kulturowych na preferencje poznawcze. Kultury wschodnie, kolektywistyczne, są bardziej wyczulone na elementy kontekstowe, podczas gdy kultury zachodnie, indywidualistyczne, wolą skupiać się na konkretnych szczegółach.
Badacze zauważyli jeszcze jedną prawidłowość - wpływy kulturowe mogą zmieniać się w czasie i zależą od miejsca, w którym aktualnie mieszkamy. Widać to na przykładzie azjatyckich studentów, uczących się na amerykańskich uniwersytetach, którzy podobnie, jak ich zachodni znajomi, preferują zdjęcia profilowe ze zbliżeniem na twarz.
Naukowcy przeanalizowali fotografie umieszczane w internecie przez użytkowników popularnego serwisu Facebook. Okazało się, że osoby pochodzące ze Stanów Zjednoczonych i innych krajów zachodnich decydowały się na zdjęcia, które przedstawiały ich twarze w zbliżeniu. Natomiast mieszkańcy państw położonych we wschodniej Azji woleli fotografie oddalone, które zawierały więcej tła.
Wyniki nie są zaskakujące, gdyż potwierdzają rezultaty uzyskane w poprzednich badaniach dotyczących wpływu czynników kulturowych na preferencje poznawcze. Kultury wschodnie, kolektywistyczne, są bardziej wyczulone na elementy kontekstowe, podczas gdy kultury zachodnie, indywidualistyczne, wolą skupiać się na konkretnych szczegółach.
Badacze zauważyli jeszcze jedną prawidłowość - wpływy kulturowe mogą zmieniać się w czasie i zależą od miejsca, w którym aktualnie mieszkamy. Widać to na przykładzie azjatyckich studentów, uczących się na amerykańskich uniwersytetach, którzy podobnie jak ich zachodni znajomi, preferują zdjęcia profilowe ze zbliżeniem na twarz.
(ew/pap)