Ostatnia aktualizacja: 30.10.2012 15:15
Opsyny, proteiny czułe na światło, mogły wyewoluować wcześniej niż sądzono i mniej się zmieniać na przestrzeni dziejów. Tak wynika z badań naukowców z National University of Ireland i University of Bristol, opublikowanych w Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).
Foto: sxc.hu
Badania zmieniają nasz pogląd na początki wzroku
Opsyny, proteny czułe na światło, mogły wyewoluować wcześniej niż sądzono i mniej się zmieniać na przestrzeni dziejów.
Historia wzroku jest gorąco dyskutowana, ponieważ posiadamy bardzo mało danych na temat tego, skąd wziął się ten kluczowy zmysł.
Dr Davide Pisani z Bristolu i jego koledzy przeprowadzili komputerową symulację, aby sprawdzić każdą z postawionych wcześniej hipotez dotyczących ewolucji opsyn. Wykorzystali informacje genetyczne pochodzące z badańnad różnymi gatunkami zwierząt, w tym ostatnimi analizami gąbek (Oscarella carmela) i parzydełkowców, które uchodzą za najstarszych posiadaczy wzroku.
Komputery pomogły odnaleźć ostatniego wspólnego przodka wszystkich „wzrokowców”. Żył ok. 700 mln lat temu. Jego opsyny były początkowo „ślepe”, ale w ciągu 11 mln lat zmieniły swoje właściwości, nabierając wrażliwości na światło. Wytworzona wówczas opsyna pojawiła się z czasem u innych gatunków.

Dr Davide Pisani z Bristolu i jego koledzy przeprowadzili komputerową symulację, aby sprawdzić każdą z postawionych wcześniej hipotez dotyczących ewolucji opsyn. Wykorzystali informacje genetyczne pochodzące z badań nad różnymi gatunkami zwierząt, w tym ostatnimi analiz gąbek (Oscarella carmela) i parzydełkowców, które uchodzą za najstarszych posiadaczy wzroku.

Komputery pomogły odnaleźć ostatniego wspólnego przodka wszystkich "wzrokowców”. Żył ok. 700 mln lat temu. Jego opsyny były początkowo "ślepe”, ale w ciągu 11 mln lat zmieniły swoje właściwości, nabierając wrażliwości na światło. Wytworzona wówczas opsyna pojawiła się z czasem u innych gatunków.

- W naszych badaniach ważne jest to, że pokazaliśmy najwcześniejsze początki wzroku i odkryliśmy, że wyewoluował on tylko raz - mówi dr Pisani. Jeśli zatem czytają Państwo ten artykuł, to dzięki opsynom sprzed 700 mln lat.

(ew/ScienceDaily)

Zobacz więcej na temat: komputery

Wielkość oczu mówi, jak szybki jest ssak

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2012 11:00
Maksymalna prędkość osiągana przez dany gatunek ssaków jest jednym z czynników, który decyduje o wielkości oczu. Łatwiej wtedy dostrzec przeszkody.

Zastrzyk, który przywraca wzrok

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2012 00:01
Koktajl chemikaliów wstrzyknięty do oka myszy czasowo przywraca jej wzrok. Naukowcy chcą ulepszyć miksturę i sprawić, żeby zadziałała również w przypadku ludzi.

Bioniczne oko sprawiło, że niewidoma widzi

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2012 20:40
Na coś takiego miłośnicy sci-fi czekali od dawna. Sztuczne oko wszczepione przez chirurga częściowo przywróciło wzrok osobie niewidomej.

Jak daleko sięga ludzki wzrok?

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2012 13:11