Oczy zwierciadłem umysłu
Naukowcy zauważyli, że ludzkie źrenice zmieniają rozmiar nie tylko w reakcji na ilość docierającego światła, ale również w momencie, gdy człowiek jest zainteresowany jakimś przedmiotem. Wyniki badania opublikowano w "Perspectives on Psychological Science".
Nasze źrenice mają zdolność do zmiany rozmiaru w zależności od natężenia światła w otoczeniu. W ciemnym pomieszczeniu rozszerzają się, aby wpuścić do oka więcej światła, natomiast w jasnym, zwężają się, aby nie przeciążyć siatkówki.
Naukowcy z USA, Kanady i Szwecji dokonywali pomiaru szerokości źrenic osób badanych i odkryli, że podobna reakcja zachodzi w momencie, gdy człowiek chciałby lepiej przyjrzeć się konkretnej rzeczy w swoim sąsiedztwie. Jego źrenice powiększają się. Jak dotąd nie wiadomo, jaki mechanizm odpowiada za taką odpowiedź ze strony oka na sygnały z mózgu.
"Jedna z teorii mówi, że powiększenie wzrokowego pola wejścia (rozszerzenie źrenicy) jest korzystne dla wizualnej eksploracji" - mówi Bruno Laeng z the University of Oslo.
Laeng użył metody pomiaru wielkości źrenicy do badania pacjentów z uszkodzonym hipokampem, które cierpią na poważną amnezję następczą (niemożność zapamiętywania bieżących wydarzeń). Normalnie osoby te po obejrzeniu jednej serii obrazków, nie rozpoznają ich, jeśli część zostanie im pokazana w innej serii po upływie pewnego czasu. Nie wiedzą, które obrazki są nowe, a które już wcześniej widziane. Jednak kontrola szerokości źrenicy pozwoliła stwierdzić, że ludzie z amnezją są w stanie różnicować obrazki nowe i znane. Ich źrenice rozszerzały się przy ponownym oglądaniu tego samego obrazka.
"To dobra wiadomość, gdyż oznacza, że pewne partie mózgu tych pacjentów są w stanie dokonać rozróżnienia, tylko czynność ta pozostaje nieuświadomiona" - zauważa Laeng.
Pomiar średnicy źrenicy może być również użyteczny przy badaniu niemowląt. Noworodki nie potrafią powiedzieć, co przykuło ich uwagę. Wiedza na temat tego, co je interesuje, pozwala na stwierdzenie, jakie przedmioty i zjawiska (kształty i dźwięki) potrafią rozpoznać. Dotychczas pokazywano dzieciom jednocześnie dwa obrazki i obserwowano, na który dłużej będą patrzeć. Teraz będzie można pokazać tylko jeden, bez konieczności porównania.
Nasze źrenice mają zdolność do zmiany rozmiaru w zależności od natężenia światła w otoczeniu. W ciemnym pomieszczeniu rozszerzają się, aby wpuścić do oka więcej światła, natomiast w jasnym, zwężają się, aby nie przeciążyć siatkówki.
Naukowcy z USA, Kanady i Szwecji dokonywali pomiaru szerokości źrenic osób badanych i odkryli, że podobna reakcja zachodzi w momencie, gdy człowiek chciałby lepiej przyjrzeć się konkretnej rzeczy w swoim sąsiedztwie. Jego źrenice powiększają się. Jak dotąd nie wiadomo, jaki mechanizm odpowiada za taką odpowiedź ze strony oka na sygnały z mózgu.
- Jedna z teorii mówi, że powiększenie wzrokowego pola wejścia (rozszerzenie źrenicy) jest korzystne dla wizualnej eksploracji - mówi Bruno Laeng z the University of Oslo.
Laeng użył metody pomiaru wielkości źrenicy do badania pacjentów z uszkodzonym hipokampem, które cierpią na poważną amnezję następczą (niemożność zapamiętywania bieżących wydarzeń). Normalnie osoby te po obejrzeniu jednej serii obrazków nie rozpoznają ich, jeśli część zostanie im pokazana w innej serii po upływie pewnego czasu. Nie wiedzą, które obrazki są nowe, a które już wcześniej widziane. Jednak kontrola szerokości źrenicy pozwoliła stwierdzić, że ludzie z amnezją są w stanie różnicować obrazki nowe i znane. Ich źrenice rozszerzały się przy ponownym oglądaniu tego samego obrazka. - To dobra wiadomość, gdyż oznacza, że pewne partie mózgu tych pacjentów są w stanie dokonać rozróżnienia, tylko czynność ta pozostaje nieuświadomiona - zauważa Laeng.
Pomiar średnicy źrenicy może być również użyteczny przy badaniu niemowląt. Noworodki nie potrafią powiedzieć, co przykuło ich uwagę. Wiedza na temat tego, co je interesuje, pozwala na stwierdzenie, jakie przedmioty i zjawiska (kształty i dźwięki) potrafią rozpoznać. Dotychczas pokazywano dzieciom jednocześnie dwa obrazki i obserwowano, na który dłużej będą patrzeć. Teraz będzie można pokazać tylko jeden, bez konieczności porównania.
Wyniki badania opublikowano w "Perspectives on Psychological Science".
(ew/pap)