To neandertalczycy wynaleźli sznurek

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2013 14:40
Archeolodzy znaleźli sznurek sprzed 90 000 lat. Jego twórcami musieli być neandertalczycy.

Tradycyjne sznurki są wykonywane z materiałów organicznych, dlatego zachowują się niezwykle rzadko. Najstarszy znany do tej pory miał 30 000 lat.

Istnienie linek przed tą datą można było jedynie wywnioskować z istnienia perforowanych zawieszek - zębów i muszli. Jeśli ktoś robił dziurkę w przedmiocie, to zapewne musiał mieć na co nawlec przedziurawiony obiekt. - Był to pośredni dowód na istnienie linek i sznurków, ale nie był on wystarczający - mówi Bruce Hardy z Kenyon College w Gambier, Ohio.

Teraz Hardy ma już mocne dowody. Na stanowisku archeologicznym z południowo-zachodniej Francji on i jego zespół znaleźli maleńki, zaledwie 0,7-milimetrowy fragment włókien roślinnych, które były mocno ze sobą splecione. Pochodzi sprzed 90 000 lat, a jego twórcami byli zapewne neandertalczycy, którzy zajmowali to stanowisko.

Podobne sploty włókien nie występują w natrze, czytamy w naukowej analizie znaleziska opublikowanej na łamach "Quaternary Science Reviews". - Jeśli rzeczywiście są pozostałościami splotu, to stanowią najstarszy dowód na istnienie sznurka - mówi Hardy. - Niestety, bardzo fragmentaryczny - dodaje.

90 000 lat temu w Europie nie było jeszcze Homo sapiens, a to temu gatunkowi (czyli nam) przypisywano dotąd podobne wynalazki. Okazuje się zatem, że neandertalczycy byli w stanie sami wymyślić przydatne przedmioty, a nie tylko kopiować je od nas.

Od kilku lat trwa stopniowe odkłamywanie wizerunku neandertalczyków. Okazuje się, że nie byli tak prymitywni, jak zwykle ich prezentowano. Grzebali swoich zmarłych, tworzyli ozdoby itp.

W zeszłym roku odkryto, że nasi kuzyni byli w stanie żeglować po Morzu Śródziemnym, aby polować na wyspiarskie gatunki. Do żeglugi na pewno potrzebne były im liny. - Odkrycie, że byli w stanie wytworzyć sznurek uprawdopodabnia tezę o neandertalskiej żegludze - mówi Hardy.

(ew/NewScientist)