Nauka

Interakcja-integracja

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2007 09:38
W Polsce powstaje coraz więcej centrów popularyzujących naukę.

15 centrów nauki powstaje w Polsce. Takie centra pokazują, jak można uczyć się, eksperymentując. W Warszawie odbyła się konferencja „Interakcja-integracja”, na której spotkali się przedstawiciele centrów nauki  z całej Polski.

 

Edukacja czysto książkowa jest, zdaniem uczniów, nudna i trudno się z tym nie zgodzić. Dlatego, wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom i chcąc stworzyć możliwość inteligentnej zabawy dla całych rodzin, tworzone są w Polsce kolejne placówki naukowe, organizujące interaktywną naukę.

 

Centra nauki to wciąż nowe placówki w naszym kraju. Na świecie tego rodzaju inicjatywy rozwijają się prężnie od wielu lat. W Polsce takich placówek jest kilka, a w niedalekiej przyszłości będzie kilkanaście. Dzięki nim, poprzez interaktywne wystawy, uczestnicy mogą samodzielne przeprowadzać eksperymenty, w przystępny i zrozumiały sposób poznając poprzez zabawę prawa nauki.

 

- Niedługo polska panorama edukacyjna zmieni się - mówi Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik, największej tego rodzaju placówce w Polsce. - Obecnie rodzi się w naszym kraju znaczące środowisko twórców i organizatorów centrów nauki i interaktywnych wystaw. Tego rodzaju przedsięwzięcia i inicjatywy są potrzebne, ponieważ to one właśnie zmieniają edukację naukową.

 

Posłuchaj, co o centrach nauki mówi Robert Firmhofer - MP3 (2 MB)

 

Interakcja, czyli bezpośrednie doświadczanie nauki poprzez eksperyment, oraz integracja, czyli współpraca wszystkich poszczególnych centrów nauki, to elementy, które zdaniem organizatorów konferencji naukowej „Interakcja – Integracja” skupiającej wszystkie centra nauki w Polsce, są  podstawą skutecznej edukacji naukowej w naszym kraju.

 

W konferencji wziął udział minister Zbigniew Marciniak, który podczas swego wystąpienia podkreślił, tego rodzaju centra naukowe udostępnią sposoby poszerzania wiedzy, na jakie polskie szkoły nie mogą sobie pozwolić. - Eksperymenty są zbyt kosztowne dla pojedynczego, szkolnego  laboratorium. Wystawy interaktywne skupione w poszczególnych centrach nauki otworzą przed uczniami nowe drogi edukacji. Będzie to także miejsce, koncentrujące wysiłek naukowy uczonych, popularyzujących wiedzę - mówił minister Marciniak.

 

Posłuchaj, co o interaktywnej nauce mówi minister Zbigniew Marciniak  - MP3 (1,54 MB)

 

Na konferencji „Interakcja-Integracja”, zorganizowanej przez Centrum Nauki Kopernik, swoje dotychczasowe dokonania oraz plany na realizację kolejnych projektów przedstawiło 15 ośrodków. Wśród nich znalazło się m.in. Centrum Nauki „Experyment” z Gdyni. Powstało ono w czerwcu tego roku i dotychczas prezentowaną tam wystawę odwiedziło blisko 30 tys. osób. Na „Experyment” składa się 5 sekcji tematycznych. „Ochrona środowiska” to dział, w którym znajdują się stanowiska z mikroskopami oraz ze tropami zwierząt. W sekcji „Dźwięki” znajduje się rurowa oktawa oraz muzyczna podłoga, a w sekcji „Człowiek” - sztuczny tułów z organami ludzkimi. W dziale „Fizyka” obejrzymy bańki mydlane wielkości człowieka, a w „Optyce” dowiemy się czegoś więcej na temat praw, z jakich praw korzystają iluzjoniści. Centrum to otwarte jest dla uczniów i nauczycieli. Prowadzone są w nim szkolenia, odbywają się lekcje szkolne.

 

Innymi placówkami, które zaprezentowały się podczas konferencji, były „Eureka” - wystawa interaktywnych doświadczeń, działająca od 2002 roku przy Uniwersytecie Szczecińskim, planetarium w Toruniu czy Park Nauki w Chorzowie. Ponadto do grona centrów nauki w Polsce należą także istniejące lub powstające centra: Hewelelalium w Gdańsku, Centrum Nowoczesności w Toruniu, Energopolis EC-1 - Interaktywne Muzeum Techniki oraz Eksperymentarium w Łodzi, Lubelskie Eksploratorium – Centrum Interaktywnej Edukacji i Prezentacji Wiedzy, Wrocławskie Centrum Nauki, ExploraPark – Park Nauki i Techniki w Wałbrzychu, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Ogród Doświadczeń im. Stanisława Lema w Krakowie.

 

Największym tego typu ośrodkiem w Polsce od lat jest Centrum Nauki Kopernik. Inicjatywa ta ma na celu utworzenie nowoczesnego centrum nauki. Budynek o powierzchni 15 tys. m2 pomieści ekspozycję, złożoną z sześciu interdyscyplinarnych działów, których odbiorcami będzie młodzież szkolna, studencka i dorośli oraz dział dla dzieci w wieku 3-6 lat.

 

Joanna Paszkowska

Czytaj także

Jak biegnie czas? Zobacz filmy!

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2010 11:30
Czas należy do podstawowych wielkości fizycznych opisujących naszą rzeczywistość. Stanowi współrzędną w czasoprzestrzeni, uzupełniając trójwymiarową przestrzeń. Jest wielkością skalarną opisującą kolejność zdarzeń oraz odstępy między nimi. Czas to także jedno z najistotniejszych zagadnień, do których odnoszą się religia, filozofia i nauka. Czy można go uchwycić, opisać
rozwiń zwiń
Czytaj także

Testosteron sprawia, że rany goją się gorzej

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2010 21:01
Proces gojenia można przyspieszyć blokując jeden z receptorów - przypuszczają naukowcy.
rozwiń zwiń