W ubiegłym miesiącu Chiny zaprezentowały połączenie kolejowe, które reklamowane jest jako najszybsze na świecie. Pociąg łączy nowoczesne miasta Guangzhou oraz Wuhan ze średnią prędkością 350 km/h.
Superszybki pociąg zmniejsza czas przebycia 1069 km trasy do trzech godzin, skracając go tym samym o ponad siedem i pół godziny względem poprzedniego czasu podróży. Informacje te przekazała oficjalna agencja informacyjna Xinhua. Prace nad projektem rozpoczęły się w 2005 roku w ramach planowanej rozbudowy sieci kolei dużych prędkości. Docelowo szybka kolej ma połączyć Guangzhou, centrum biznesowe w południowych Chinach, w pobliżu Hongkongu, z Pekinem, stolicą kraju.
- Ten skład może rozwinąć prędkość 394,2 km/h, dzięki czemu to najszybszy pociąg pasażerski na świecie - mówi Zhang Shuguang, szef biura transportu w ministerstwie transportu kolejowego. W grudniu uruchomiono połączenie testowe, a w minioną sobotę pociąg oficjalnie rozpoczął swoją pracę. - Dla porównania średnia prędkość szybkich pociągów w Japonii wynosi 243 km/h, natomiast we Francji 277 km/h – powiedział agencji Xinhua, Xu Fangliang, główny inżynier odpowiedzialny za projektowanie linii.
Pekin ma ambitny program rozwoju kolei, którego głównym zadaniem jest zwiększenie krajowej sieci z obecnych 86 000 kilometrów do 120 000 kilometrów. Dzięki temu będzie to najbardziej rozbudowany system kolei poza Stanami Zjednoczonymi. Chiny zaprezentowały swoją pierwszą linię dużej prędkości w czasie Igrzysk Olimpijskich w Pekinie w 2008 roku. Połączenie zbudowano łącząc stolicę z portowym miastem Tianjin.
Ministerstwo transportu zapowiedziało, że planowana jest budowa 42 linii dużych prędkości do roku 2012. Modernizacja jest elementem wielkiego przeglądu kolei w ramach wysiłków zmierzających do pobudzenia wzrostu gospodarczego wobec światowego kryzysu.
Sieć korzysta z technologii opracowanych we współpracy z firmami zagranicznymi, takimi jak Siemens, Bombardier i Alstom.
Przemysław Goławski