Przed trzęsieniem ziemi w Japonii nagrzała się atmosfera

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2011 07:00
To dziwne zjawisko odkryli amerykańscy naukowcy. Może pomóc w opracowaniu systemów wczesnego ostrzegania przed kataklizmem. Dotąd sejsmolodzy byli bezradni.

11 marca na kilka godzin przed niszczycielskim trzęsieniem ziemi w Japonii nagle wzrosła temperatura atmosfery nad epicentrum wstrząsów.

O odkryciu naukowców z z należącego do NASA Goddard Space Flight Centre poinformował portal naukowy ArXiv

Badacze, sprawdzając dane satelitarne, odkryli w atmosferze "sygnały zapowiadające" marcowy kataklizm w Japonii. Proces ten zaczął się w jonosferze, gdzie w ciągu kilku dni nad obszarem epicentrum późniejszego trzęsienia bardzo szybko wzrosła koncentracja elektronów. Osiągnęła ona maksimum na trzy dni przed 11 marca.

Inny satelita wykrył szybki wzrost emisji podczerwieni nad epicentrum późniejszego trzęsienia Ziemi. Nagrzewanie atmosfery trwało od 8 marca i osiągnęło maksimum na trzy godziny przed momentem wstrząsów.

Dane te są spójne z hipotezą, że trzęsienie ziemi poprzedza tzw. mechanizm Litosfera-Atmosfera-Jonosfera. Głosi ona, że napięcia w uskokach między płytami tektonicznymi rosną bardzo szybko, co powoduje uwalnianie dużej ilości radonu. Radon wywołuje silną jonizację, co wyzwala szybką lokalną kondensację wody w górnych warstwach atmosfery. Proces szybkiej kondensacji z kolei powoduje uwalnianie dużych ilości ciepła, nagrzewającego atmosferę nad epicentrum przyszłego trzęsienia.

Odkrycie badaczy z NASA może być niezmiernie ważne. Przewidywanie trzęsień ziemi jest bardzo trudne. Jak zaznaczają naukowcy, potrzebne są inne dane z obserwacji satelitarnych, zwłaszcza archiwalne, dotyczące poprzednich trzęsień ziemi, aby pokusić się o opracowanie modelu "wczesnego ostrzegania" o miejscu i czasie prawdopodobnego trzęsienia ziemi na podstawie stanu atmosfery i jonosfery. Ale to rzeczywiście możliwe.

Czasy silnych wstrząsów

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2010 10:20
Rosyjscy naukowcy prognozują wzrost liczby trzęsień ziemi i tsunami.

Japonia w pierścieniu ognia

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2011 14:18
Niespotykana w historii Japonii fala tsunami spustoszyła znaczne regiony kraju. Zginęło kilkadziesiąt osób, tysiące są zaginione.

Sejsmolog: ruchy płyt pod Japonią wyzwalają wielkie masy energii

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2011 15:10
Wysypy Japońskie stale są narażone na wstrząsy, leżą na styku olbrzymich płyt tektonicznych- tłumaczył w Polskim Radiu 24 sejsmolog Paweł Dębski. Wyjaśniał, od czego zależy rozmiar strat po wstrząsach.

Trzęsienie w Japonii zmieniło oś Ziemi. „To normalne”

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2011 06:00
Przy każdym większym trzęsieniu ziemi następuje przesunięcie mas skalnych i to czasami dużo większe, niż w przypadku ostatniego trzęsienia ziemi w Japonii.

Nature: Japończycy mają przestarzałą sejsmologię

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2011 10:00
Amerykański sejsmolog ostro skrytykował swych japońskich kolegów za przestarzałe poglądy na temat trzęsień ziemi.

Rzym: przepowiednia o trzęsieniu ziemi. Opustoszały dzielnice

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2011 16:45
Rzym opustoszał. Rozpowszechniona w internecie przepowiednia o potężnym trzęsieniu ziemi, które miało nawiedzić dziś Wieczne Miasto, spowodowała, że wiele osób wykorzystało ją jako pretekst, by nie pójść do pracy.

Hiszpania: sejsmolog przewidział tragedię

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2011 04:00
Hiszpański sejsmolog Luis Suarez ostrzegał, że w Hiszpanii może dojść do potężnego trzęsienia ziemi. Prognozował to na mniej niż trzy miesiące przez wstrząsami, które wczoraj zniszczyły miasto Lorca w prowincji Murcja na południowym wschodzie kraju.