Prawdy i mity statystyki – dr Andrzej Dąbrowski (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu), dr Przemysław Biecek (Wydział Matematyki UW), red. Edwin Bendyk (Tygodnik „Polityka”), 23 IX godz. 18
Pierwsza część debaty dotyczyć będzie tego, jak statystyka zmienia naukę w XX i XXI wieku, druga natomiast poświęcona będzie statystyce w życiu codziennym, czyli edukacji statystycznej i publicystyce oparta na danych statystycznych.
W pierwszej części pokażemy, jak statystyka odmieniła XX-wieczną medycynę, rolnictwo, ekonomię i nauki społeczne. Usłyszeć będzie można, dlaczego krowy dają teraz dwukrotnie więcej mleka niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu, jak wyglądają poletka doświadczalne oraz jaką rolę w badaniu efektów leków odgrywają układy eksperymentalne. Przedstawimy przykłady obrazujące nadużywanie statystyki w „dowodzeniu” zależności przyczynowo-skutkowych.
W drugiej części przedstawimy serię dobrych i złych przykładów widocznych w danych użytecznych w codziennym życiu: począwszy od pytania, czy nie powinniśmy kłaść większego nacisku w szkole na naukę statystyki, przez dyskusję, jak uczyć dorosłych korzystania z dobrodziejstw czytelnie zaprezentowanych danych. W ważnych i trudnych kwestiach społecznych, takich jak reformy emerytalna, edukacji, służby zdrowia czy programy polityczne partii, stopień złożoności problemu często przerasta możliwości nawet wykształconego obywatela. Edukacja statystyczna i publicystyka oparta na danych może uprościć opis całego mechanizmu, przedstawiając w sposób rzetelny i czytelny najważniejsze dane.
W debacie wzięli udział: dr Andrzej Dąbrowski (Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu), dr Przemysław Biecek (Wydział Matematyki UW) oraz red. Edwin Bendyk (Tygodnik „Polityka”).
Pierwsza część debaty dotyczyła tego, jak statystyka zmieniała naukę w XX i XXI wieku, druga natomiast poświęcona była statystyce w życiu codziennym, czyli edukacji statystycznej i publicystyce oparta na danych statystycznych.
Jak statystyka odmieniła XX-wieczną medycynę, rolnictwo, ekonomię i nauki społeczne? Dlaczego krowy dają teraz dwukrotnie więcej mleka niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu (i co ma z tym wspólnego statystyka)? Jak wyglądają poletka doświadczalne oraz jaką rolę w badaniu efektów leków odgrywają układy eksperymentalne? Uczestnicy debaty przedstawiają przykłady obrazujące nadużywanie statystyki w „dowodzeniu” zależności przyczynowo-skutkowych.
Czy zatem nie powinniśmy kłaść większego nacisku w szkole na naukę statystyki? Jak uczyć dorosłych korzystania z dobrodziejstw czytelnie zaprezentowanych danych? W ważnych i trudnych kwestiach społecznych, takich jak reformy emerytalna, edukacji, służby zdrowia czy programy polityczne partii, stopień złożoności problemu często przerasta możliwości nawet wykształconego obywatela. Edukacja statystyczna i publicystyka oparta na danych może uprościć opis całego mechanizmu, przedstawiając w sposób rzetelny i czytelny najważniejsze dane.
(ew/Festiwal Nauki)