NASA odkryła nowy typ czarnej dziury (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2012 20:45
Dokonał tego satelita Swift. Dziura wyemitowała promieniowanie X, dzięki czemu była łatwa do odkrycia.
NASA odkryła nowy typ czarnej dziury (wideo)
Foto: sxc.hu/public domain
NASA odkryła nowy typ czarnej dziury
Co ciekawe, dziura utworzyła system podwójny z nieodległą gwiazdą, wysysając gaz, a następnie szybko go uwalniając. To rzadkie zjawisko, zwaną nową rentgenowską. Satelita Swift po raz pierwszy zaobserwował coś podobnego.
Jak na razie trudno oszacować, jak daleko znajduje się czarna dziura. NASA szacuje, że około 20 tys. - 30 tys. lat świetlnych od Ziemi.
Zobacz wideo:

Rozbłysk miał miejsce 16 września. Wydarzył się w rejonie w kierunku na centrum naszej Galaktyki, gdzie trudno zaobserwować coś w świetle widzialnym. Całe szczęście, Swift dostrzega promieniowanie X.

Co ciekawe, dziura utworzyła system podwójny z nieodległą gwiazdą, wysysając gaz, a następnie szybko go uwalniając. To niezwykle rzadkie zjawisko, zwane nową rentgenowską. Satelita Swift po raz pierwszy zaobserwował coś podobnego.

Nowa rentgenowska to układ podwójny gwiazdy i drugiego elementu, czarnej dziury lub gwiazdy neutronowej. Sposób, w jaki odległy obiekt uwolnił promieniowanie X, wskazuje, że w tym wypadku mamy do czynienia z dziurą.

Jak na razie trudno oszacować, jak daleko znajduje się czarna dziura, którą nazwano Swift J1745-26. NASA szacuje, że około 20 tys. - 30 tys. lat świetlnych od Ziemi.

Zobacz wideo:

Zobacz więcej na temat: NASA

Rosyjski naukowiec: w czarnych dziurach może być życie

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2011 14:00
Taką tezę postawił rosyjski kosmolog Wiaczesław Dokuczew z Instytutu Badań Jądrowych Rosyjskiej Akademii Nauk.

Wielkie aktywne czarne dziury mają inną genezę

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2011 07:00
Grawitacyjne potwory w centrach galaktyk mogą być uśpione lub aktywne. Od dawna zastanawialiśmy się, co je wybudza. Jest nowa teoria na ten temat.

Zaobserwowano rekordowo duże czarne dziury

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2011 14:56
Brytyjscy i amerykańscy astronomowie zaobserwowali dzięki teleskopowi Hubble’a dwie czarne dziury, które są kilka miliardów razy masywniejsze od Słońca.

Wielka zagadka rozwiązana. Skąd się wzięła supernowa?

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2012 14:59
Przez cztery dekady naukowcy próbowali dowiedzieć się, jaka gwiazda była tzw. przodkiem supernowej z Obłoku Magellana. To kluczowa wiedza dla badań wszechświata.

Naukowcy odkryli najszybsze planety we Wszechświecie

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2012 07:00
Astronomowie wiedzą od dawna, że kiedy podwójny układ gwiazd zbliży się za bardzo do supermasywnej czarnej dziury, zostaje rozerwany. Jeden element pada na orbitę dziury, a drugi zostaje odrzucony z taką siłą, że dosłownie wyfruwa z galaktyki. Teraz okazało się, że podobny los spotyka planety.