Ostatnia aktualizacja: 07.12.2012 14:50
W gwiezdnym przedszkolu, gdzie właśnie powstała gwiazda, badacze odkryli najmłodszy układ planetarny. Ma zaledwie 300 000 lat.
Foto: NASA/wizja artysty.
Astronomowie dostrzegli najmłodszy układ planetarny, jaki znamy
Dla porównania - Układ Słoneczny to układ w średnim wieku. Mam 4,6 miliarda lat. Nowo odkryty system to noworodek, który dopiero wydobywa z siebie pierwszy krzyk.
Młodziutka gwiazda zużyła niecałe 20 proc. masy ze swojego otoczenia, szacują astronomowie z National Radio Astronomy Observatory (NRAO). Z pozostałej materii może powstać nawet siedem Jowiszów.  - Ten młody układ ma wszystkie elelemty powstającego układu planetarnego - mówi John Tobin z NRAO.
System otrzymał oznaczenie L1527 IRS. Znajduje się w konstelacji Byka. Jak na razie gwiazda ma masę 1/5 masy Słońca, ale ostatecznie powinna stać się podobna do naszej.  Jest bardzo jasna, co zapewne wynika z reakcji, które zachodzą w jej młodym wnętrzu.
Wyniki obserwacji omówione są w najnowszym numerze czasopisma „Nature”.

Młodziutka gwiazda zużyła niecałe 20 proc. masy ze swojego otoczenia, szacują astronomowie z National Radio Astronomy Observatory (NRAO). Z pozostałej materii może powstać nawet siedem Jowiszów.  - Ten młody układ ma wszystkie elementy powstającego układu planetarnego - mówi John Tobin z NRAO.

Wyniki obserwacji omówione są w najnowszym numerze czasopisma „Nature”.

(ew/Nature/Popsci)

Teleskop Keplera odnalazł rodzinną planetę Skywalkera!

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2012 00:01
Pamiętacię Tatooine z dwoma słońcami na niebie? Układ, w którym planety krążą wokół gwiazdy podwójnej, naprawdę istnieje.

Planeta-zombie powraca do życia

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2012 12:20
Kolejna seria danych z Teleskopu Hubble’a kazała uczonym powrócić do tezy, że nieodległa gwiazda Fomalhaut posiada masywną egzoplanetę. Fomalhaut b może być rzadkim przykładem planety całkowicie ukrytej w obłoku pyłu.

Jeszcze jedna masywna Ziemia w rejonie do zamieszkania

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2012 13:20
Rodzina planet skalistych krążących blisko swojej gwiazdy ciągle się powiększa. Właśnie odkryto kolejną.

Astronomowie odkryli samotną planetę. Leci przez kosmos