Nauka

Zwiedzanie muzeum z robotem-przewodnikiem? Oto sympatyczny Eugenius

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2016 09:59
Skonstruowany we Wrocławiu Eugenius mówi po polsku, angielsku i włosku, potrafi się przywitać i dobrze czuje się w tłumie.
Eugenius
EugeniusFoto: PAP

Jak powiedział Łukasz Leśniak z General Robotics, głównym przeznaczeniem skonstruowanego przez tę firmę Eugeniusa jest praca w miejscach, gdzie jest dużo ludzi, czyli na przykład w muzeach, na targach, na dworcach czy lotniskach.

- W takich miejscach robot swoim sympatycznym wyglądem zwraca uwagę, przyciąga ludzi i skutecznie może przekazać im określone informacje - podkreślił.

- Pomysł narodził się we Wrocławskim Parku Technologicznym, miał to być robot przede wszystkim muzealny, miał oprowadzać wycieczki, działać trochę jako info kiosk - dodał Leśniak.

Taką funkcję spełnia pierwszy egzemplarz Eugeniusa, pracujący w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.

Eugenius działa dzięki ponad 20 silnikom, wyposażony jest w kamery, skaner laserowy, czujniki, w tym czujnik przestrzeni zamontowany na klatce piersiowej. Jak na razie powstały dwie takie maszyny.

- To są ciągle prototypy, które rozwijamy, nie jest to jeszcze na pewno produkcja masowa - zaznaczył Leśniak.

Jak poinformował, robot mówi teraz po polsku, angielsku i włosku. Dysponuje wachlarzem ok. 200 tekstów, które są standardowe do nawiązania rozmowy i podtrzymania jej.

- Robota oczywiście można zaskoczyć, jeśli ktoś zapyta go o coś, na co go nie przygotowaliśmy, to wtedy zwykle powie: 'niestety jeszcze nie mogę odpowiedzieć na to pytanie' - dodał Leśniak.

Czujniki i kamery, jakimi dysponuje robot, umożliwiają mu poznawanie otoczenia oraz rozpoznawanie osób w jego pobliżu.

Oprogramowanie Eugeniusa pozwala mu na działanie w trzech trybach: punktu informacyjnego, autonomicznego przewodnika oraz w trybie zdalnym, w którym w każdej chwili istnieje możliwość przejęcia kontroli nad robotem za pomocą bezprzewodowego pilota.

PAP, kk

Zobacz więcej na temat: NAUKA robotyka technologie
Czytaj także

Konkurs Naukowy E(x)plory. Znamy nazwiska tegorocznych zwycięzców

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2016 09:00
Opracowana przez licealistów - Jakuba Szewczyka i Grzegorza Uriasza, symulacja komputerowa bazująca na ogólnej teorii względności Einsteina zwyciężyła w Konkursie Naukowym E(x)plory. Dwie kolejne nagrody przypadły modernizacji wózka inwalidzkiego i projektowi badającemu przemoc w szkole.
rozwiń zwiń