Jak to działa?
W tkaninie koszulki na plecach i ramionach umieszczono sensory, które odbierają siłę i czas trwania uścisku, temperaturę skóry i tempo bicia serca nadawcy uścisku. Odebrane informacje są przekształcane na sygnał radiowy, który później zamienia się w lustrzane odbicie bodźców w koszulce odbiorcy.
Koszulka w celu wysyłki „parametrów uścisku” współpracuje z telefonami komórkowymi z platformą Java i zainstalowanym programem HugMe. Wykorzystuje technologię bezprzewodowego przesyłu danych na częstotliwości radiowej około 2,45 gigahertza, tzw. Bluetooth.
Wskazane jest, aby dwie osoby, które chcą wymienić uścisk na odległość, posiadały własny Hug Shirt. Gdy nadawca nie ma własnego egzemplarza, nie jest to jednak problemem. Może on wtedy za pomocą programu HugMe wykreować parametry uścisku i wysłać go do osoby, która ma tego typu koszulkę.
Ten zaawansowany technologicznie ubiór występuje w kilku różnych fasonach i kolorach. Koszulka Hug Shirt jest miękka i nietoksyczna, a załączone czujniki nie uwierają tego, kto ją nosi. Można ją prać, zdejmując na ten czas sensory. Cena? Francesca Rosella, projektantka bluzy Hug Shirt mówi, że będzie ona kosztowała „mniej więcej tyle, co iPod”.
Rosella, z wykształcenia architekt i projektantka mody, stworzyła w 2004 r. wspólnie z antropologiem Ryanem Genzem, studio projektowe CuteCircuit w Londynie. Ich oryginalne projekty ubiorów z wykorzystaniem technologii telekomunikacyjnych, zyskały spore zainteresowanie. Jeden z pierwszych prototypów Hug Shirt z 2006 r. znalazł się na liście najciekawszych wynalazków roku magazynu „Time” oraz zdobył główną nagrodę na Ciberart Festival w Bilbao. Koszulka „zagra” też w jednym z najnowszych filmów wytwórni Warner Brothers, komedii szpiegowskiej o nieznanym jeszcze tytule.
Skąd ten pomysł?
„Wysłanie uścisku do kochanej osoby np. z Rzymu do Tokio albo z Nowego Jorku do Paryża jest teraz tak proste jak przesłanie wiadomości SMS” - zachwala koszulkę Francesca Rosella. Rzeczywiście obsługa Hug Shirtu jest bardzo intuicyjna i nie nastręcza większych trudności nawet dzieciom.
Psychologowie dowiedli, że człowiek potrzebuje dla zdrowia emocjonalnego około 70 dotknięć dziennie (uścisków dłoni, pocałunków, przytuleń) od bliskich osób. Te badania brali pod uwagę twórcy koszulki. Sami też w procesie projektowania zbadali setki uścisków i przytuleń zaproszonych ochotników. Zastrzegają jednak, że Hug Shirt ma zastąpić w żaden sposób kontaktu i bliskości z drugim człowiekiem. Może natomiast być znakomitym remedium na tęsknotę w czasie rozmaitych, trudnych do uniknięcia, wyjazdów. Projektanci testują już terapeutyczne zastosowanie Hug Shirtu u małych dzieci i osób starszych.
„Przyszłością są inteligentne ubiory, które będą pozytywnie oddziaływały na emocje i relaksowały ich użytkowników. Powoli przecieramy ten szlak” – mówi Ryan Genz z CuteCircuit. Oprócz pracy nad kolejnymi wynalazkami, razem z Francescą Rosellą, prowadzą wykłady i warsztaty z zakresu zaawansowanego technologicznie projektowania ubrań w Central Saint Martins w Londynie oraz gościnnie w Kanadzie, Indiach, Szwecji i Danii.
Agnieszka Labisko
Zobacz film:
Ludzie testujący prototyp koszulki Hug Shirt:
Przeczytaj także:
Tkaniny high-tech