Pierwsze trzy wielkie przetargi wygrały konsorcja z Niemiec, Włoch i Francji. Decyzję ogłosiła w czwartek Komisja Europejska.
Część satelitów zbudują Niemcy
Kontrakt na budowę 14 satelitów wartości 566 mln euro przypadł niemieckiej grupie OHB-System AG.
O tym, kto zbuduje pozostałe z 32 zaplanowanych satelitów systemu, zadecydują kolejne przetargi. Na mocy podpisanej w grudniu umowy ramowej mają w nich startować OHB oraz EADS Astrium GmbH (również z Niemiec), a KE wybierze korzystniejszą ofertę.
Francja wystrzeli satelity za pomocą rakiet z Rosji
Francuski koncern Arianespace ma się zająć umieszczeniem na orbicie satelitów. Kontrakt, wartości 397 mln euro, dotyczy wystrzelenia z bazy w Gujanie Francuskiej pięciu Sojuzów, każdego z dwoma satelitami. Pierwszy lot ma nastąpić w październiku 2012 r.
Z kolei włoska firma Thales Alenia Space dostała rynek usług wsparcia całego systemu, by zapewnić spójność wszystkich elementów zgodnie z wymogami Europejskiej Agencji Kosmicznej, wartości 85 mln euro.
Start Galileo już w 2014
Wyłonienie zwycięzców na trzech z sześciu rynków, na jakie podzielony został Galileo, pozwoliło Komisji Europejskiej potwierdzić, że system powinien być oddany do użytku obywatelom UE na początku 2014 r.
W ciągu 2010 r. KE ma ogłosić pozostałe firmy, które będą brały udział w projekcie (dot. usług naziemnych, infrastruktury kontroli i sterowania oraz eksploatacji systemu).
Konkurencja dla militarnego GPS
Galileo ma kosztować 3,4 mld euro i wszystkie koszty do roku 2013 będą pokryte z budżetu Unii Europejskiej.
W sumie system będzie się składać z 30 satelitów (plus dwa zapasowe), co ma mu zapewnić dużą dokładność, przewyższającą działający już na prawie całym globie amerykański Global Positioning System (GPS). Poza tym będzie w 100 proc. cywilny, więc nie będzie ryzyka odcięcia od niego zwykłych użytkowników (GPS wymyślono w celach militarnych).
Krytycy unijnego przedsięwzięcia uważają, że wobec ogólnodostępnego GPS stanowi ono dublowanie kosztów. Natomiast zwolennicy są zdania, że jest to przede wszystkim kwestia prestiżu i międzynarodowej konkurencji - oprócz USA własne systemy nawigacji satelitarnej rozwijają bowiem Chiny, Indie i Rosja.
ag, PAP