Masowo wysyłane wiadomości reklamowe dużo częściej irytują, niż zachęcają do udziału w konkursach. Najprostszy sposób aby ich nie otrzymywać? Zwracać uwagę na to co podpisujemy - radzi Łukasz Dębowski z Kancelarii Chałas i Wspólnicy. Rozmawia Krzysztof Rzyman
Krzysztof Rzyman: Czy jest sposób na to, żeby zablokować otrzymywanie niechcianych wiadomości sms - tak zwanego sms-owego spamu?
Łukasz Dębowski: Jest jeden jedyny, bardzo prosty sposób. Przede wszystkim radziłbym zwracać uwagę na to co podpisujemy. Zawierając umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych podpisujemy bardzo często, pod samą umową, klauzulę, że wyrażamy zgodę na przetwarzanie naszych danych osobowych. Musimy wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla tego konkretnego przedsiębiorcy, często jednak umieszczona jest tam dodatkowo taka mała klauzula - wyrażenie zgody na przesyłanie informacji handlowych. I to warto dokładnie przeczytać, bo gdy podpiszemy, iż wyrażamy zgodę na otrzymywanie informacji handlowych nie tylko od naszego dostawcy, może on przekazać nasz numer telefonu innym, którzy będą te informacje handlowe do nas wysyłać.
KRz.: Ale taką zgodę możemy chyba wycofać?
ŁD.: Jak najbardziej. Trzeba to tylko zawsze zrobić pisemnie. W każdym przypadku możemy zabronić dalszego wysyłania informacji handlowych.
KRz.: Mówiliśmy o operatorach komórkowych, którzy wysyłają niechciane wiadomości, a co na przykład z konkursami sms-owymi? Ktoś raz wziął udział w takim konkursie, a tymczasem regulamin zakładał, że wysłanie sms-a to jednocześnie zgoda na otrzymywanie kolejnych wiadomości. Nie da się takiej zgody wycofać?
ŁD.: Oczywiście, że się da. Trzeba tylko ustalić do kogo tak naprawdę ten sms został wysłany; wiadomo, że taki konkurs przeprowadza na pewno jakiś przedsiębiorca. Musimy ustalić tę osobę i do niej wysłać nasze zawiadomienie, że cofamy naszą zgodę. Mamy takie prawo.
KRz.: Pytanie tylko jak znaleźć takiego przedsiębiorcę? Można wziąć numer, z którego otrzymujemy sms-y i poszukać w Internecie?
ŁD.: To jest jedna z metod tylko pytanie czy tam ten numer będzie? Być może tak - nie wiadomo. No i to robimy już niestety na własną rękę.
KRz.: Operatorzy nie mają obowiązku pomagania nam w tym?
ŁD.: Nie. Tu pomóc mogą nowe przepisy, które się mają pojawić i bardzo ułatwić nam życie. Przy prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej ma być powołany podmiot, który będzie zbierał od abonentów informacje o tym, że są spamowani. Również przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie musiał utworzyć we własnej organizacji taką komórkę. Tam będziemy mogli złożyć skargę, że otrzymujemy niechciane sms-y.