Ministerstwa edukacji narodowej oraz cyfryzacji podejmują intensywne działania zmierzające do unowocześnienia polskich szkół – zapewniły w środę szefowe obu resortów. Planowane są m.in. zakupy sprzętu, poprawa infrastruktury i szkolenia nauczycieli.
Minister cyfryzacji Anna Streżyńska oraz minister edukacji narodowej Anna Zalewska gościły w szkole podstawowej im. Małego Powstańca w podwarszawskich Ząbkach.
- Chcemy doprowadzić do eksplozji nowoczesności w polskich szkołach – podkreśliła minister edukacji. Jak przyznała, w większości szkół wciąż brakuje komputerów, tablic interaktywnych i szybkich łączy.
"Chcesz zrobić prezent – przynieś tablicę"
Szefowa MEN zapowiedziała, że oprócz zapewnienia szerokopasmowego internetu w polskich szkołach, rząd planuje stworzenie programu, wstępnie nazwanego „aktywna tablica”.
- Chcemy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat doprowadzić do sytuacji, że w każdej klasie, podkreślam w każdej klasie, będzie interaktywna tablica – poinformowała. - Chcemy dać przykład, będziemy zachęcać spółki skarbu państwa, sponsorów, przyjaciół szkoły: "chcesz zrobić prezent – przynieś tablicę" – dodała.
Minister cyfryzacji podkreśliła, że każda szkoła powinna mieć dostęp do szybkiego internetu i to we wszystkich klasach, nie tylko w wydzielonych pracowniach komputerowych, by w pełni móc korzystać z tego co znajduje się w zasobach.
Jak podała, obecnie jedynie 5 proc. szkół w Polsce ma w pełni stworzone takie możliwości, czyli – jak mówiła - "mają dostęp do bardzo szybkiego internetu, mogą spokojnie korzystać z jego dobrodziejstw np. e-dzienniczków; rodzice, nauczyciele i uczniowie są w kontakcie, a dzieci mają prace domowe przesyłane do domu na swoje konta mailow".
- Pozostałe szkoły albo mają dosyć powolny internet i z reguły albo w pracowniach komputerowych, albo w pokoju dyrekcji, albo go w ogóle nie mają; takich szkół jest prawie 17 tysięcy – podała Streżynska.
Uczniowie korzystają z komputerów głownie poza szkołą?
Jak wynika z zaprezentowanych w środę danych, w Polsce zaledwie 1 proc. szkół (300 z blisko 30 tys.) ma stałe łącze o szybkości internetu odpowiadającej przyjętym standardom tzn. powyżej 1000 mb/s; połowa szkół ma dostęp do internetu pozwalający jedynie na komunikację mailową, czyli np. na samą sprawozdawczość. Z danych resortów edukacji i cyfryzacji wynika, że na jeden komputer przypada średnio 11 uczniów, z czego duża część to komputery stacjonarne z lat 2006-2008.
Dane, na które powołano się podczas konferencji pokazują, że uczniowie korzystają z komputerów głownie poza szkołą; jedynie 41 proc. nauczycieli szkół gimnazjalnych wykorzystuje komputery do nauczania co najmniej raz w tygodniu.
Szefowa MEN wskazała, że w ocenie OECD „polski nauczyciel jest na szarym końcu jeśli idzie o wykorzystywanie technologii informatycznych”, ale podkreśliła, że nie jest to wina nauczycieli, ale tego, że nie mają oni jak zastosować swoich umiejętności.
Polscy nauczyciele są natomiast w czołówce jeśli chodzi o wykorzystanie komputerów w życiu prywatnymi i entuzjastycznie wyrażają się o stosowaniu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych w nauczaniu. Niemniej, ich kompetencje w zakresie TIK szczególnie tych uczących się w szkołach podstawowych są jednymi z najniższych spośród przebadanych krajów OECD.
E-podręczniki
Szefowa MEN powiedziała, że resort podjął w związku z tym decyzję o realizacji pilotażu programowania w szkołach, a MC zarezerwowało ok. 270 mln zł ze środków unijnych na budowę infrastruktury internetowej w szkołach oraz 120 mln zł na szkolenie nauczycieli.
MEN we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji planuje rozwój e-podręczników, m.in. stworzenie 14 nowych i ponad 13 tys. e-materiałów; łącznie ok. 30 tys. pojedynczych zasobów w postaci abstraktów, audiobooków, filmów i lekcji multimedialnych. Mają one być wykorzystywane m.in. na lekcjach muzyki, plastyki, historii sztuki oraz lekcjach przyrodniczych, humanistycznych, matematyki i informatyki w zakresie rozszerzonym.
Działania dotyczące rozbudowy e-podręczników objąć mają także szkolnictwo zawodowe, planowane jest powstanie ok. 150 nowych e-podręczników.
Minister Zalewska przekazała, że w każdym z województw kuratorzy mają wyznaczyć koordynatorów ds. innowacji. Ich zadaniem ma być m.in. „stworzenie mapy innowacji, zbieranie danych ze szkół np. o posiadanym przez szkoły wyposażeniu w sprzęt.
Od września 2016 r. realizowany ma być pilotaż programu dotyczący wprowadzania programowania do szkół w formie innowacji pedagogicznej. Do końca sierpnia szkoły zapraszane są do udziału w pilotażu.
Powszechne nauczanie programowania w szkołach ma służyć m.in. budowaniu kompetencji cyfrowych, wyrównywaniu szans dzieci i młodzieży z mniejszych i oddalonych ośrodków, rozwijaniu kreatywności, czy wreszcie - kształceniu przyszłych programistów. (PAP)
IAR,PAP,kh