Przedszkole Filmowe Andrzeja Wajdy, to jedno z wielu doświadczeń przez jakie mogą przejść młodzi ludzie interesujący się filmem. Nauka w szkole nie obliguje do tego, by swoją przyszłość wiązać z zawodem reżysera, lecz stwarza niepowtarzalną okazję, by od strony praktycznej zapoznać się z wszystkimi etapami powstawania filmu. Każdy, kto dotrwa do końca rocznego kursu, ma szansę wyreżyserować swój własny film.
Przedszkole Filmowe Andrzeja Wajdy to roczne, weekendowe warsztaty filmowe, dla gimnazjalistów, licealistów i studentów. Swoją kandydaturę może zgłosić każdy ( z wspomnianego przedziału wiekowego), kto chce wdrożyć się w tajniki wiedzy filmowej- zarówno tej praktycznej, jak i teoretycznej. Predyspozycje, nie są tu najważniejsze - mówi A. Wajda. Nam chodziło o to, żeby w momencie, kiedy kształtują się pierwsze zainteresowania, budzą się pierwsze chęci, szukać dla siebie jakiegoś miejsca w świecie, w społeczeństwie, by młodzież miała też możliwość, zapoznania się z tym dziwnym zawodem, jakim jest zawód reżysera. (1,56 MB)
Według Andrzeja Wajdy, wielu młodych ludzi ma dziś potrzebę wypowiedzenia się. Dzięki Przedszkolu mają możliwość opowiedzenia czegoś językiem filmowym (621 KB)
Zajęcia mają głównie charakter praktyczny. Przychodzi się do szkoły z konkretnym pomysłem na film (lub rodzi się on pod wpływem zajęć i rozmów z wykładowcami) i przez cały rok zdobywa się potrzebne umiejętności, by po tym czasie, móc stworzyć swoją własną etiudę filmową. Służą temu zajęcia z podstaw realizacji filmowej, spotkania z reżyserami, ćwiczenia filmowe. Pprzyjemność, że coś się udało zrobić jest bardzo rozłożona w czasie - mówi Piotr Stasik, współkoordynator kursu - Dużo bardzo dobrych filmów zrobili albo gimnazjaliści albo licealiści. A studenci często nie doszli do tego końcowego etapu. Gdzieś się pogubili, gdzieś na etapie montażu zrezygnowali. (1,49 MB)
Ci, którym uda się nakręcić własny film, mają szansę pokazać go większej publiczności. W tym celu organizowane są specjalne pokazy. I to właśnie publiczność ocenia czy film wywołuje w nich jakieś emocje czy też nie. Jedni dowiadują się więc, że kręcenie filmów, to nie zajęcie dla nich. Inni wręcz przeciwnie rozpalają w sobie zapał do pracy reżysera filmowego.
Po ubiegłorocznym kursie, powstało 6 etiud dokumentalnych.
Zajęcia mają głównie charakter praktyczny. Przychodzi się do szkoły z konkretnym pomysłem na film (lub rodzi się on pod wpływem zajęć i rozmów z wykładowcami) i przez cały rok zdobywa się potrzebne umiejętności, by po tym czasie, móc stworzyć swoją własną etiudę filmową. Służą temu zajęcia z podstaw realizacji filmowej, spotkania z reżyserami, ćwiczenia filmowe. Pprzyjemność, że coś się udało zrobić jest bardzo rozłożona w czasie - mówi Piotr Stasik, współkoordynator kursu - Dużo bardzo dobrych filmów zrobili albo gimnazjaliści albo licealiści. A studenci często nie doszli do tego końcowego etapu. Gdzieś się pogubili, gdzieś na etapie montażu zrezygnowali. (930 KB)
Dla mnie najtrudniejsze było to, że jestem początkujący i nie zawsze wiedziałem jak posługiwać się sprzętem, jak zrobić daną scenę. Robi się często wiele głupich błędów. Nie brakował mi pomysłów na fabułę. Proponowałem wiele tematów. Ostatecznie zrealizowałem film o moim koledze, który pracuje w kiosku. Posłuchaj o czym jest film pt. „Kiosk”- mówi Maciek Białoruski, autor filmu (694,88 KB).(dźwięk Maciek Białoruski).
Moja pierwsza propozycja na film okazała się niewłaściwa i przypomniałem sobie, jak kilka lat temu byłem na wystawie street artu i tam właśnie było kilka wlepek. Zaproponowałem, realizację filmu właśnie o wlepkarzach i został on zatwierdzony. Posłuchaj, co o filmie „Miejski Środek komunikacji” mówi jego autor Iwo Konderfer (2,66 MB)
Od ubiegłego roku program zajęć nieco się zmienił. Obecnie skupiają się one głównie wokół dokumentu. Filmy fabularne, które do tej pory powstawały nie spełniały podstawowych założeń warsztatów. Jak twierdzą członkowie Przedszkola, za pomocą dokumentu można łatwiej nauczyć filmu, bo tematy czerpie się codziennego życia.
Organizatorami Przedszkola Filmowego są: Mistrzowska Szkoła Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, Fundacja Edukacji Filmowej Andrzeja Wajdy oraz Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę". Wykładowcami sprawującymi opiekę nad całością projektu będą reżyserzy z Zespołu Filmowego Paladino. Wykładowcami są m.in. Andrzej Wajda, Marcel Łoziński, Wojciech Marczewski, Agnieszka Glińska, Maciej Drygas.
Magdalena Zaliwska