Polak został nagrodzony za projekt spotu filmowego, który porusza problem wyzyskiwania pracowników globalnego przemysłu tekstylnego w azjatyckich slumsach.
24-latek z Krakowa pokonał ponad 300 rywali w drugiej edycji konkursu, który wspiera ideę Milenijnych Celów Rozwoju na rzecz ograniczenia biedy na świecie, przyjętych w 2000 r. przez ONZ.
30-sekundowy film, zatytułowany "You buy more than you expect!" ("Kupujesz coś więcej, niż myślisz") ukazuje różnice między warunkami pracy w fabrykach w Indiach oraz w europejskiej aglomeracji. Bohaterami są robotnik zakładu tekstylnego w slumsach Dharavi na przedmieściach Mumbaju oraz pracownik zakładu obróbki metalu w Luksemburgu.
Wilczek, autor czterostronicowej koncepcji filmu, uczestniczył w realizacji tej części filmu, którą kręcono w Luksemburgu. Reżyserem całego zwycięskiego projektu jest Niemiec Thomas Frick. W filmie wykorzystano muzykę amerykańskiego kompozytora i wokalisty Moby'ego.
Jak powiedział Wilczek, inspiracją dla niego była podróż do Chin. - Zaskoczyło mnie, że tam para adidasów, kosztuje kilka razy mniej, niż w Polsce. Miałem okazję zobaczyć, w jakich warunkach pracują ludzie, którzy je produkują. Potem dowiedziałem się, że w Indiach sytuacja jest jeszcze gorsza - powiedział autor projektu. Jak dodał, równoczesne pokazanie w filmie, dnia pracy robotnika z Indii oraz Europejczyka, dobitnie uświadamia publiczności ten ogromny kontrast. - Mam nadzieję, że ten film skłoni parę osób do refleksji - dodał.
Na czwartkową uroczystość wręczenia nagrody "Sukuma Millenium Award" zaproszono działaczkę związków zawodowych przemysłu tekstylnego w Indiach Anannyę Bhattacharjee.
- Mam nadzieję, że powstanie więcej takich filmów, które odsłaniają prawdę o globalnym przemyśle tekstylnym - powiedziała Bhattacharjee. Według niej około 60 procent wszystkich produktów tego przemysłu wytwarzana jest w Azji, a wynagrodzenia za pracę, wykonywaną często po 14 godzin dziennie, nie wystarczają na zaspokojenie wielu podstawowych potrzeb.
Patronat nad nagrodą "Sukuma Millenium Awards" objęła była niemiecka minister ds. pomocy rozwojowej Heidemarie Wieczorek-Zeul, a statuetkę wręczyła zwycięzcy wiceprzewodnicząca niemieckiego Bundestagu, polityk partii Zielonych Katrin Goering-Eckardt. Celem konkursu jest przybliżenie Europejczykom problemów walki ubóstwem na świecie. Każdy może zgłosić swój pomysł na spot reklamowy, koncentrujący się wokół tematyki globalnych celów rozwojowych. Zwycięski projekt zostaje zrealizowany z udziałem profesjonalnych twórców filmowych i aktorów. "Sukuma" we wschodnioafrykańskim języku Suahili oznacza: "wstawać, powstawać", "bronić się, opierać się" lub "zachęcać, pobudzać".
Zobacz jak powstawał nagrodzony film:
(PAP/pj)