Francusko-polska komedia erotyczna, z udziałem żony reżysera Emanuelle Seigner, to adaptacja cieszącej się popularnością na Broadwayu sztuki, powstałej na kanwie powieści współczesnego dramaturga amerykańskiego Davida Ivesa. Film powstał w koprodukcji francusko-polskiej. Opowiada o reżyserze, który bez powodzenia szuka aktorki do swojej nowej sztuki. Do czasu aż trafia na kobietę będącą wulkanem nieokiełznanej erotycznej energii.
W konkursie głównym w kategorii krótkiego metrażu pokazana zostanie 15-minutowa fabularna etiuda „Olena” w reżyserii Elżbiety Benkowskiej, absolwentki Gdyńskiej Szkoły Filmowej. „Olena” to historia dwójki Ukraińców – Oleny i Dimy – którzy jadą przez Polskę do Szwecji. Podczas podróży pociągiem złodziej kradnie Dimie paszport. Olena wdaje się w bójkę ze złodziejem, ale ten wyrzuca dokument przez okno. Podróżni muszą go znaleźć przed odpłynięciem promu. W rolach głównych występują: Oksana Terefenko, Igor Aronov, Sebastian Perdek i Krzysztof Gordon.
Obie produkcje będą miały dużą konkurencję. O Złotą Palmę z Polańskim powalczą m.in. bracia Coen, Paolo Sorrentino, Francois Ozon czy Steven Soderbergh. Z kolej do konkursu krótkich metraży zgłoszono 3,5 tysiąca filmów, z których zakwalifikowano 9. Z „Oleną” rywalizować będą produkcje z Iranu, Palestyny, Islandii, Japonii, Belgii, Południowej Korei i Francji.
To nie jedyne polskie akcenty na canneńskim festiwalu. Filmem otwarcia sekcji Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) będzie „Kongres” w reżyserii Ariego Folmana – twórcy pamiętnego „Walca z Baszirem”. Scenariusz do obrazu współfinansowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej powstał na podstawie utworu Stanisława Lema „Kongres futurologiczny”, wydanego w 1971 roku. Film opowiada historię aktorki (w tej roli Robin Wright), która podpisuje kontrakt z wytwórnią filmową na sprzedaż swej tożsamości.
Z kolei w ramach sekcji Cinéfondation pokazana zostanie animacja „Danse Macabre” w reżyserii Małgorzaty Rżanek, absolwentki Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. To opowieść o śmierci, która pewnego dnia nieuchronnie zaprosi każdego z nas do ostatecznego tańca.
Galeria: dzień na zdjęciach >>>
IAR/mk