29 listopada 2010 w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej odbyła się międzynarodowa konferencja „Ekonomika kultury – od teorii do praktyki”. Konferencję rozpoczął wykład na temat istoty ekonomiki kultury jako dziedziny nauki i jej zastosowania w kształtowaniu polityki kulturalne. Wygłosił go wybitny ekonomista kultury prof. David Throsby z Macquarie University (Sydney, Australia).
David Throsby
W audycji „Bardzo Ważny Projekt” prof. Throsby przyznał, że dziedzina ekonomiki kultury jest problemem bardzo złożonym. W Polsce, ale też innych krajach dotkniętych kryzysem, sztuka i kultura są pierwszymi dziedzinami, w których dokonuje się cięć. – Wynika to z tego, że często postrzegane są one jako nieistotne lub zbyt luksusowe – wyjaśnił.
Na szczęście, zdaniem ekonomisty, sytuacja zaczyna się zmieniać, a to z dwóch powodów. – Po pierwsze dlatego, że rola tych dziedzin w gospodarce jest nie do przecenienia, a drugi powód, to coraz większa świadomość, że życie to nie tylko ekonomia, a rządy powinny brać odpowiedzialność za życie kulturalne swojego kraju – wyjaśnił Throsby.
Tak ważne jest zatem, by dostrzec, że kultura i sztuka mają realny wpływ na gospodarkę kraju, co ekonomiści zazwyczaj poddają w wątpliwość. – Trzeba spojrzeć dużo szerzej i dostrzec, że sztuka leży w centrum przemysłu kulturalnego, do którego zaliczyć można film, telewizję, media, reklamę, rynek wydawniczy, modę, design – zauważył.
Jeśli dla kogoś sztuka oznacza inspirację i wzruszenia nieprzetłumaczalne na biznes, jest w błędzie. David Throsby podał przykład powszechnej w gospodarce praktyki, jaką jest budowanie wizerunku firmy. Zwykle towarzyszą jej jakieś wydarzenia artystyczne, z których korzyści czerpią obydwie strony: firma i artysta. A działanie na rzecz kultury stanowi dla przedsiębiorstw doskonałą reklamę.
Co ma rząd do teatrów awangardowych? Jak David Throsby ocenia świadomość ekonomiki kultury w Polsce?
Aby wysłuchać całej rozmowy "Prof. David Throsby o ekonomice kultury” wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie „Posłuchaj” w ramce powyżej.
Organizatorami konferencji byli: Narodowe Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Fundacja Pro Cultura. Instytucje te wspólnie prowadzą kampanię społeczną „Kultura się liczy”. W przedsięwzięcie włączyło się wielu polskich artystów.
Zapraszamy do obejrzenia spotu z udziałem Kayah:
Audycji "Bardzo Ważny Projekt" można słuchać od poniedziałku do czwartku o godzinie 18.45. Zapraszamy.
(asz)