Gdy mówimy van Gogh myślimy "Słoneczniki", bieda, obcięte ucho,pośmiertny sukces. Informacje o jego życiu znamy z licznych opracowań, a te bazują przede wszystkim na korespondencji van Gogha z młodszym bratem.
Michał Montowski i jego gość, dr Grażyna Bastek przypominają jeden z najbardziej znanych obrazów Vincenta van Gogha.
Słynna martwa natura przedstawiająca piętnaście słoneczników, znajduje się w zbiorach National Gallery w Londynie. Jest to jeden z najbardziej rozpoznawalnych obrazów świata. Namalowany w sierpniu 1888, w Arles, na południu Francji, emanuje ciepłem płomienistych kwiatów i optymizmem malarza na myśl o wspólnej pracy z Gauguinem. Van Gogh zaprosił go do swojego żółtego domu w Arles, gdzie miał nadzieję zebrać falangę artystyczną. Słoneczniki miały zawisnąć w pokoju Gauguina.
Na obrazie widzimy 15 kwiatów w wazonie, właściwie należy powiedzieć, w zwykłym dzbanku. Łatwo się domyślić, że w Arles latem 1888 roku panował straszny upał. Kwiaty w przeważającej części pozbawione są płatków.
Malarstwem kwiatowym artysta nawiązywał do malarstwa holenderskich mistrzów. Jednak w przeciwieństwie do nich namalował tylko jeden gatunek kwiatów. Przyjęty przez van Gogha kadr jest bardzo charakterystyczny dla XVII wiecznych artystów z Niderlandów.
Wybór kolorów był dla Vincenta van Gogha niezwykle istotny. Wiedział, że stanowi on o wymowie obrazu. Kolory na obrazach van Gogha miały wywoływać emocje, choć nie były alegoryczne - wyjaśnia dr Grażyna Bastek.
"Piętnaście słoneczników" to obraz żółty. Na żółtym tle artysta odmalował żółte kwiaty. ten kolor - piekielny kolor - był kwintesencją palety van Gogha.
Martwa natura należy do serii obrazów zawierających motyw słoneczników. Wraz z tym dziełem powstały: "Dwa ścięte słoneczniki", "Trzy słoneczniki", "Pięć słoneczników" oraz słynne "Dwanaście słoneczników w wazonie".
"Piętnaście słoneczników" ze zbiorów Sompo Japan Museum of Art w Tokio wyceniono na ok. 40 milionów dolarów.
Aby wysłuchać całą audycję "Jest taki obraz" należy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie Posłuchaj po prawej stronie.
(pj)