Miasta Gotham strzeże Batman. Metropolis ma swojego Supermana. Warszawie został Strażnik Parku. Strażnik parku to pełna czarnego humoru i poezji wielkiego miasta opowieść o dojrzewaniu w świecie, w którym symbole straciły znaczenie, to przejmująca historia o końcu dzieciństwa i o wielkiej tajemnicy zła, tkwiącego w każdym z nas.
Osiemnastoletni Gabriel ma dwie supermoce: nic do stracenia i pistolet Glock 17. Jeszcze niedawno schodził z drogi bandziorom w klasie i na osiedlu. Do czasu, gdy został napadnięty i pobity wraz ze swoją pierwszą w życiu dziewczyną. Kiedy policja umywa ręce, Gabriel nie potrafi znieść bezradności, zastanawia się: "Kiedy jestem bohaterem gry komputerowej, zawsze pomagam słabszym, którym dzieje się coś złego. Czemu w życiu jest inaczej?".
Kiedy znajduje wyrzucony z tajemniczego samochodu pistolet, nie ma już odwrotu. Fantazjowanie o zemście nie wystarczy. Strzyże się na zero, w sklepie dla dzieci kupuje maskę dziwacznego zwierzęcia. Za dnia uczy się w liceum, w nocy wyjeżdża na nieodłącznym rowerze w miasto, żeby oczyścić je ze zła...
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy Katarzyny Nowak z Błażejem Dzikowskim na temat Strażnika Parku. Autor opowiada w niej o społecznym, czy też: ideowym, kontekście swojej nowej powieści (odejście z kultury popularnej "figury moralności" – nie ma już pouczającego kapitana Żbika; chętniej niż przygody dzielnego szefa policji śledzimy losy gangstera), mówi o jej autobiograficznej genezie oraz o tragicznej aktualności poruszanej przez nią tematyki (strzelaniny w szkołach, szaleństwa nieprzystosowanych). Przyznaje się również do wrażliwości, superbohaterów oraz do tego, że wyrzekł się geniuszu. Opowiada także o swojej charakternej babci, której postać wpłynęła poniekąd na fabułę książki...
Błażej Dzikowski – ur. w 1976 roku syn Alibabki i tekściarza Czerwonych Gitar. Autor powieści Pies (2002), zbioru opowiadań Wszystkie zwierzęta na poboczu autostrady (2007) i kapitalistycznej baśni o narodzinach faszyzmu Brokat w oku (2007). Pisze też krótkie kawałki, składające się na zbiór Wabienie rekinów i publikowane w "Studium", w "Przekroju" i w USA. Jako Hermann Rottweiler stoi na czele awangardowego projektu muzycznego Nachtwachen. Pracuje nad własną grą komputerową Donna: Avenger of Blood, a jego scenariusz Nieprzemakalni (film na wczesnym etapie realizacji) otrzymał stypendium PISF. (blazejdzikowski.wordpress.com)