Oferowana cena namalowanego w 1894 roku obrazu jest niższa od wywoławczej, które wynosiła 1,5 mln zł. Nie było jednak chętnych do nabycia obrazu za tę sumę. Dom aukcyjny obniżał więc licytowaną sumę aż do 1 mln zł - zaakceptował ją anonimowy kupujący. Czy zwycięzca licytacji ostatecznie kupi obraz za tę sumę - będzie wiadomo w poniedziałek.
Dzieło Podkowińskiego, przedstawiające ogrodnika z taczką na tle wiejskiej zabudowy, powróciło do Polski we wrześniu tego roku. - Obraz został odkryty w jednej z zagranicznych kolekcji - mówił Piotr Langiewicz z Rempexu. - Do niedawna nie było wiadomo, gdzie dzieło się znajduje.
Podkowiński budzi emocje
- Podkowiński pozostawił po sobie niewiele dzieł, ponieważ umarł bardzo młodo, w wieku niespełna trzydziestu lat. Dlatego pojawienie się jego prac na aukcjach budzi zawsze zainteresowanie - powiedział analityk rynku sztuki i pracownik Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Sławomir Bołdok.
Analityk przypomniał, że Podkowiński był wraz z Janem Pankiewiczem inicjatorem polskiego impresjonizmu, a namalowane przez niego w ostatniej dekadzie XIX wieku obrazy powstawały pod silnym wpływem impresjonizmu paryskiego.
- Dzieł, których autorzy stosowali się tak wiernie do zasad impresjonizmu, jest niewiele w polskim malarstwie, dlatego są one bardzo cenne - wyjaśnił Bołdok.
"Ogrodnika" Podkowiński namalował w czasie swoich ostatnich wakacji, które spędził w podwarszawskich wsiach Sobótce i Radachówce. Obok tego obrazu powstał wówczas szereg innych, m.in. "Zakątek", "Pejzaż. W ogrodzie", "Krajobraz ze stogiem", których tematem przewodnim był sielankowy krajobraz.
Prace te łączy również technika wykonania i kolorystyka. Malarz zestawił eksponowane na pierwszym planie chłodne kolory - fiolet, turkus czy szmaragd - z natężeniem ciepłych barw w głębi obrazu. Powstałe tamtego lata dzieła zaprezentowano niebawem na wystawie w warszawskiej Zachęcie. Wtedy "Ogrodnika" kupił Adam hr. Krasiński, pierwszy właściciel obrazu.
Od "Wędrowca" do "Szału uniesień"
Choć najbardziej znanym obrazem Władysława Podkowińskiego jest ekspresyjny,
przemawiający symboliczną formą "Szał uniesień", artysta jest niewątpliwym prekursorem i jednym z najwybitniejszych przedstawicieli impresjonizmu w Polsce.
Fragment obrazu "Szał uniesień" Władysława Podkowińskiego (źr. Wikipedia)
Do zainteresowania się tym kierunkiem skłoniła go niewątpliwie podróż do Paryża, którą odbył wraz z przyjacielem i plastykiem Janem Pankiewiczem. Po powrocie do Polski w 1890 roku, będąc pod wielkim wpływem francuskiego impresjonizmu i symbolizmu, obaj zaczęli tworzyć prekursorskie, bardzo wówczas kontrowersyjne prace.
Podkowiński przed wyjazdem do Paryża był znany w Warszawie głównie jako rysownik ilustrowanego tygodnika podróżniczego "Wędrowiec". Owocem współpracy z czasopismem jest zbiór realistycznych scenek obrazujących życie codzienne w Warszawie końca XIX wieku, np. obraz "Nowy Świat w Warszawie w letni dzień".
Władysław Podkowiński (ur. 1866 r.) tworzył zaledwie dekadę, kres jego twórczości położyła przedwczesna śmierć w 1895 roku.
kk